lördag 7 maj 2011

Pasta Amore från Ridderheims

I onsdagskväll var jag inbjuden till en Spotting med Ridderheim via Spot and TellSo Stockholm i Kungsträdgården. Ridderheim har tagit fram ett nytt matconcept och bjöd in så att man skulle få smaka deras nya concept som dom kallar Pasta Amore

Det var ett glatt gäng med bloggare och andra som samlades på So Stockholm, trots det urusla vädret, strax innan kl 18 på onsdagen och förväntansfulla pratade vi om väder och vind samt tidigare Spottings och framför allt hur vi trodde maten skulle bli.  
So Stockholm ligger vid Kungsträdgården och är ett perfekt ställe att hyra för olika event. Det ligger centralt och bra och det är en härlig lokal på 110 kvm för mindre tillställningar.  
 På väggen hade de radat upp mängder med de 5 olika smakkombinationerna, i fem olika förpackningar. 
Toscanska grillade grönsaker - Aubergine, kronärtskocka och solmogna tomater alltihop grillat och smaksatt med örter, parmesan och olivolja. Tankarna vandrar till Toscanas milt välsmakande gastronomi baserad på de absolut bästa råvarorna.
Bacon & tryffelchampinjonHärligt rökig bacon, soltorkade tomat och tryffeldoftande champinjon. Denna blandning för tankarna till klassiska pasta carbonara fast i en moderniserad lite lyxig tappning, parmesanen är inkluderad. 
Pesto med Long Sherry tomater - Olivolja, parmesanbitar, balsamvinäger och basilika tillsammans med de oemotståndliga lång sherry tomaterna. Pesto är en klassiker lång sherry tomaterna en ny favorit. Häll i rör om och njut.
Mozzarella, Parmesan & körsbärstomater - Solmogna körsbärstomater, mozzarella och flagad parmesan i en härlig röra. Den örtiga marinaden med basilika tillsammans med ostarna och tomaten är det perfekta tillbehöret till nykokt pasta bara att röra i och servera, amore.
Kräftstjärtar, dill & soltorkade tomater - Kräftstjärtar, dill, parmesan och tomat i en örtig förening. Smaken för tankarna till havet och härliga skaldjur. Den friska dillsmaken och de gröna bönorna piggar upp dem solmogna tomatsmaken.
Jag älskade utformningen på förpackningarna och färgerna. Enkla men samtidigt ser dom lite lyxiga ut och framför allt har dom Vill-ha-faktor... 
Dukningen i toscansk uteserverings anda, med fat från Rice och vackra färger. Det serverades rött och vitt vin och Perrier samt Orangina. 
Ser ni det Toscanska landskapet framför er? Visst ser det ut som något som man skulle vilja sitta vid en varm sommarkväll och äta god pasta, med en god foccaccia och ett rött vin? Sommar härligt!  
En liten snabb presentation om konceptet Pasta Amore av Lisa Isaksson som är kategorichef hos Ridderheims
Ett av rödvinerna som serverades till pastan. Ett väldigt trevligt rödvin som jag verkligen gillade. Och jag är ju egentligen inte en rödvinsdrickare. Men detta vinet kom från Valpolicella och det är ett av områdena som andra rödvinner jag gillar kommer ifrån... Det är väl någonting med druvorna där...
De 5 olika smakkombinationerna som vi fick testa.... Det gällde verkligen att hålla reda på vilken som var vilken samtidigt som att man inte la dem för nära varandra så att man kunde bestämma sig för vilken sort som man gillade eller vilken som smakade bäst. Men egentligen gjorde det inte så mycket att de olika pasta sorterna blandades för de kombinerade ihop väldigt bra.  Något som jag skulle ha uppskattat var att ha tillrett varje "sås" med sin egen sorts pasta, så att man skulle kunna hålla dem skilda. Men jag vet att eftersom dom själva sa att dom tyckte att det var lättast att använda sig av färsk pasta, så finns det ju tyvärr inte så många sorter att välja på... 
Mitt fat - kl 11, Bacon & tryffelchampinjon, kl 13, Toskanska grillade grönsaker, kl 15, Pesto med long sherry tomater, kl 18, Mozzarella, parmesan & körsbärstomater och kl 21, Kräftstjärtar, dill & soltorkade tomater.  
Mitt fat - kl 12, Bacon & tryffelchampinjon, kl 14, Toskanska grillade grönsaker, kl 17, Pesto med long sherry tomater, kl 19, Mozzarella, parmesan & körsbärstomater och kl 22, Kräftstjärtar, dill & soltorkade tomater. 


Min favorit var Mozzarella, parmesan & körsbärstomater. Den var otrolig. Den skulle ha kunna ha ätit mängder av. Smaken av parmesanen var så mild och söt, fast ändå skarp som parmesan är... Mozzarellan var små kulor som sugit åt sig vacker olivolja och kryddor. Smaskens! 

Som nummer 2 kom Bacon & tryffelchampinjon. Den var så len och mjuk i smaken, fast ändå otroligt smakrik. Tryffeln gifte sig väldigt bra med det rökiga baconet. 

Som nummer 3 och 4 kom Toscanska grillade grönsaker och Pesto med long sherry tomater. Jag tyckte dessa var goda men jag skulle velat ha lite mer smak i dem. De saknade just udden av smak som behövdes. Men jag vet också att det var många andra som verkligen älskade den med Pesto, så smaken är ju som baken...

Som nummer 5 kom kräftskjärtar, dill och soltorkade tomater. Tyvärr kändes denna lite konstig. Jag älskar kräftor och dill men jag vet inte om jag gillade kombinationen med de soltorkade tomaterna. Det blev lite för krystat tycker jag. Lite som att nån tänkte, ve behöver en Svenskare-smak... Och kom på att kräftor var det svenskaste som man kunde ha... Här skulle jag tycka att det kanske vore bättre med räkor eller kanske tom musslor - för det känns mer autentiskt italienskt. 

Jag satt tillsammans med Linda (med bloggen: Från botten till toppen, en fyrbarnsmammas tankar), Linn (från Spot and Tell), Irina (med bloggen Livet sett genom Rosa glasögon) och en till tjej som jag tyvärr inte vet namnet på. Men vi satt och åh-ade och ah-ade om maten och åt nog alldeles för mycket. Men det var verkligen supertrevligt.

När det var dags att åka hem så fick man varsin goodiebag som innehöll alla de 5 smakerna och ett litet infomrationspaket. Så nu kan man i lugn och ro smaka sig fram till sina favoriter och jag tycker det ska bli jätteroligt att låta Adde få smaka, för jag tror verkligen att han kommer att tycka om det.

Pasta Amore smaksättarna kommer att säljas i dagvaruhandlen och kommer att kosta ca 35 kr st och ska användas till 2 portioner pasta.

Lisa Isaksson, kategorichef på Ridderheims: "Med Pasta Amore vill vi göra det möjligt för konsumenter att njuta av riktigt god mat även till vardags. En matupplevelse som smakar som den gör i Italien. Det vill säga med få och tydliga smaker, tillverkad på råvaror av högsta kvalitet."

Tack så hemskt mycket Ridderheim, Lisa Isaksson och Spot and Tell, Linn och Agnieszka för en väldigt mysig kväll med god mat och dryck och väldigt trevlig sällskap. 

Och slutligen många PLUS för en mycket trevlig produkt som verkligen smakar toppen!
Amore från första tuggan... =)


Last Wednesday I was invited to attend a kind of release-party for Ridderheims new food concept Pasta Amore. A way of making boring every day pasta somewhat more luxorius. We had a wonderful time with great food, nice wine and some really great company.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails