torsdag 16 december 2010

Julmustkyckling

Till middag idag blev det ett recept som jag har suttit på väldigt länge. Har velat laga detta länge men inte riktigt kommit till skott. Men idag hade jag inga andra idéer - så då fick den komma fram ut gömmorna - Julmustkycklingen. Ja, precis, det var en sån reaktion jag också fick när jag läste det första gången, en liten skräckblandad förtjusning...


Jag är egentligen inget fan av Julmust, dricker egentligen ingen läsk förutom Cola Light. Men det låter ju oneckligen ganska häftigt att testa på ett recept på något så sött som julmust, men som ändå ska vara en maträtt och inte en desert. 


Receptet jag använde mig av kommer från Arla men jag modiferade det ganska mycket, vilket jag alltid gör, vilket i stort sett betyder att mina maträtter nästan aldrig smakar samma. Men åter till receptet...
Eftersom rätten blev ganska brun, kände jag inte riktigt att det var någon vits att fota den... Inte ens grönsakerna som jag gjort till kändes som att dom gav tillräckligt med färg för rätten och då är den rätt brun =)
Ingredienser:

  • 500 g kycklingfiléer (ca 4 st)
  • 2-3 dl matlagningsgrädde
  • 2 ½ dl Apotekarnes Julmust
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1-1½ msk malen ingefära
  • 1 msk kinesisk soja
  • Svart och vitpeppar efter behag.
Skär den tinade kycklingen i mindre bitar. Bryn dem i en stekpanna tillsammans med lite smör. Blanda ihop matlagningsgrädde, Julmust, buljongtärningen, ingefära, soja och kryddor i en kastrull och låt det få blandas ihop. Lägg ner kycklingen och låt småputtra i 10 min. Servera med ris eller potatis och blancherade grönsaker. 

Jag tyckte inte att det var det så gott som jag trodde det skulle vara, receptet har lovordats av MÅNGA. Men jag tycker det var ok, men jag kommer nog inte göra om rätten. Men samtidigt vet jag att många av er skulle gilla den - för mig som inte riktigt gillar Julmust, så var det inte riktigt min grej. 



For dinner tonight we had Julmust chicken. Julmust is a typ of soft drink that is sold "only" during Christmas, that is kind of a mystery as to what it actually contains and tastes of. It's like Coke but not really and I guess it's closely taste-related to Ginger Ale but not at all the same. It's a mystery. Anywhooo, it's a sacred drink to any Swede and it's predominantly the drink of every family during Christmas times - to the dismay of The Coca Cola Company. So the Chicken fileets gets to swim around in a bath of Julmust and half-and-half, spiced with ginger. Not to shabby, huh?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Fotograf © Copyright - All rights reserved.
The pictures on this blog belong to me and shall not be used without me knowledge.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails