lördag 9 januari 2010

Kanada dag 23

Idag var Adde jättetrött, han hade inte somnat fören 3 så han sov ganska länge på morgonen. Vi skulle egentligen åka med svärfar till jobbet och få en guidad tour av jobbet och sen gå på stan och shoppa. Men eftersom Adde inte vakande av att svärfar startade bilen och öppnade den eldrivna garageporten, och den låter hemskt, kände jag att det var lika bra att han fick sova istället.

När vi kom upp till frukost var det ca -6 C och ganska grått. Några snöflingor i luften men det kändes som att snön hade smält bort lite under natten.


Vi gjorde oss iordning och fick sällskap av svärmor in till stan. Först tittade vi i en Canadensks souvinier butik som hade jättemycket fina Inuitsaker och andra lite mer "vanliga" souvinierer. Det fanns helt otroligt vackra skulpturer, tavlor och sten snidade djurfigurer som jag gärna hade köpt om det inte var så att jag hade svårt att se dem hemma hos oss. Däremot hittade vi en Dream Catcher som jag länge velat ha. Jag drömmer så otroligt mycket mardrömmar så jag behöver all hjälp jag kan få... Även en jättesöt magnet slank ner, den ska ni få se senare =)

Sen gick vi vidare mot väskaffären där vi tidigare tittat på resväskor, och jag i stort sett bestämde mig för att jag skulle ha en turkos resväska. Problemet var bara att dom hade ett erbjudande där man fick "den andra väskan, för 50%". Så jag var tvungen att komma på vilken annan väska jag skulle ha. Så vi tog och satte oss på Tim Hortons och fikade och pratade lite istället.

Därefter gick vi vidare till Indigo, den helt underbara bokaffären och letade en Canadabok men kom ut med MÅNGA fler böcker. Snacka om att vi kommer att ha problem med vikten på vårat bagage så mycket böcker som vi har köpt.


Sen gick vi tillbaka till väskaffären och köpte 2 st turkosa resväskor =)

Sen var svärfar klar med sitt jobb och vi bestämde att vi skulle gå ner till honom och lämna av resväskorna, så skulle vi äta lunch tillsammans och sen skulle vi få en tour av jobbet.

Sagt och gjort vi började knalla ner till nedre delen av stan och gick sedan vidare till samma food court som vi gick på en av de första dagarna här. Vi åt på Thai Express och det var som förra gången, otroligt smaskigt med Pad Sew!

Efter maten gick vi tillbaka till kontoret och vi fick gå upp till svärfarskontor och träffa några av hans närmaste arbetskollegor och se utsikten från hans rum. Där i horisonten kan man se Ils de Soeurs, alltså våran lilla ö...


Och man ser in på Old Montreal, inte illa utsikt att sitta och jobba vid...


Sen fick vi en guidad tour till t.ex. rådets mötesrum och ja, det ser faktist lite ut som man tänker sig ett F.N råd skulle se ut.


I byggnade hadde dom väldigt vacker konst och olika gåvor som de fått från olika länder. Även replica på flygplan, som t.ex detta DaVincis.


Dom har också en extremt stor julgran =)


Sen bar det av hemåt, alla ganska trötta efter dagens escapader.

Jag gick och tog ett bad eftersom jag har så ont i ryggen och de andra tittade på Amerikansk fotboll =)

Sen var det dags för mat och eftersom det hade blivit en ganska stor lunch blev det plockmat till middag, bl.a baconlindadedadlar, prinskorvar, svarta oliver, skagenrörefyllda bakelser, 4 olika ostrullar, dadlar, tomater, gravad lax och chevretoasts. Så otroligt gott...


Och till efterrätt blev det Addes favorit, Gotländsk Saffranspannkaka med grädde och sylt, dock inte salmbärssylt men gott ändå...


1 kommentar:

Helena /Franska Liljan sa...

Hej!

Vill önska dig ett underbart 2010! Ni verkar ha en skön jul/nyår i canada :-) Mysigt!!! Ser frem emot nästa omgång av vita gåvor så man får lite vårkänsklor. Just nu har vi -19 grader här och det biter i kinderna när man är ute :-)

Kram Helena / www.franskaliljan.blogg.se

Related Posts with Thumbnails