fredag 1 januari 2010

Kanada dag 14

När vi vaknade igår hade temperaturen vänt och det hade blivit kallare igen. Englit metrologerna skulle det bli kallt och ganska blåsigt, men trots det soligt. Så vi hoppades på en fin dag eftersom vi tänkte åka en sväng mot Eastern Townships, österut.

Termometern visade -15 och uta blåste det ganska mycket, ingen sol men det kanske skulle komma.


Svärmor mådde ju inte så bra så det skulle bara bli svärfar, svågern, Adde och jag som åkte iväg. Tyvärr fick svågern jobbtrubbel så han fick stanna hemma.

Vi kom iväg strax efter 10 och solen började lysa genom molnen. St. Lawrencefloden låg stilla med mängder med isflak.


Tanken var att åka en nätt liten vända på 30 mil, till Farnham, Cowansville, Sutton, Knowlton, Waterloo och Granby och sen hem igen. Svårt att se på kartan men det var lite sydöst ut från Montreal.


Till Farnham tog det inte mer än 30 min och där har de en ganska stor militärbas.


Och en otroligt söt liten stadskärna. Inte så himla mycket att titta på egengligen men mysigt och pitoreskt.


I Cowansville var det dags för fika och vi letade efter Tim Hortons för att de hade så grymt goda doughnuts, men tyvärr hittade vi inget så det fick bli en kaffe på McDonalds.


Och snacka om att jag är lycklig att det blev där, för på McDonalds Kanada har dom den godaste kaffet någonsin, Butterscotch cafe latte, MUMS. Man kunde inte få Cafe Latte utan smak utan det var Butterscotch, typ kola, eller French Vanilla. Så otroligt gott kaffe, det godaste kaffe jag NÅGONSIN drukit. Till kaffet åt jag en Oreomuffin. Den var också väldigt god.


Vädret var helt fantastiskt, -10, strålande sol och vindstilla, snacka om att vi hade perfekt väder på vår lilla tur...

Sen bar det av mot bergen och bergsstaden Sutton som ligger högt och har en skidanlägning. Det är berget längst bort vi ska till...


Som sagt hade de skidanläggning och underbart vackra hus längst med hela berget, men mer om det en annan gång.


I Knowlton var det dags för lunch på svärfars favoritställe, Le Relais, ett otroligt mysigt ställe med specialitet anka. Dock är det egentligen ingen av oss som gillar anka speciellt mycket så det fick bli hamburgare för alla tre.


Jag tog en Steerburger med ost och bacon. Otroligt god!


Adde tog en Sophisticated med blåmögelost.


Pomme Fritesen var det godaste någonsin, snacka om att jag skulle kunna äta dem hela mitt liv... *dregel*

Sen tog vi en liten promenad till en liten sjö i utkanten av stan som var väldigt vacker. Vid bron över sjön och ån som rann ifrån den stog dom och fixade iordning nyårsraketer. Strax intill sjön fanns också en mycket vacker kyrka, placeringen på den var verkligen vackert!


Knowlton är ju också en riktigt mysig stad med små gulliga hus och små vackra butiker. Tydligen en otroligt mysig sommarstad med glasserier osv.


Utanför Knowlton finns det en väldigt stor sjö som heter Lac Brome där vi stanna till för att fota lite. Hela sjön hade frusigt och det var många som var ute och fiskade eller skridskor. Även små arkar hade dom...


Sen bar det vidare till Waterloo, ytterligare en lite söt stad. Ganska mycket större än man trodde.


Där dom hade väldigt mycket juldekorationer.


Vidare till Granby som var vår slutdestination innan vi körde hem igen. Granby tror vi måste vara en Norsk-ättlig-stad från början eftersom dom har ett hotell som heter Granebyen =) Granby är ju norska också.


I Granby blev det dags för eftermiddagsfika och vi stannade till vid Tim Horton, svärfar visste i alla fall att den fanns där.


Jag tog en vanilj doughnut med jordgubbssylt och en french vanilla cafe latte - igen, kunde man inte få bara en latte utan smak.


Adde tog en double chocolate doughnut. Spännande med choklad doughnut.


Vi tog även och köpte en ask med 20 Timbits (Tidbits fast med Tim, för Tim Horton) för att ha och smaska på till kvällskaffet.


Montreal by night...


Väl hemma hade svärmor och svågern fixat middag. En öl hade vi gjort oss förtjänta av tycker jag i alla fall...


Och en mycket god Flygande Jacob smakade mycket gott efter en mycket lång dag.


Efter middagen blev det sista delen av Sagan om Ringen triliogin. Och sen bums i säng...

Igår tog jag ca 360 bilder med min kompakt kamera och Adde och jag tog ca 200 bilder med systemkameran, så kamreran gick verkligen varma idag, därmed kommer det även komma lite mer ingående inlägg om de olika ställena som vi bestökte samt mer vackra bilder i senare inlägg...

TACK svärfar för en jättemysig dag! Nästa gång hoppas jag att svärmor och svågern kan hänga med också...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails