söndag 3 januari 2010

Kanada dag 17

Idag vaknade vi ganska tidigt och tog oss upp till vardagsrummet och väntade på att resten av familjen skulle vakna. Jag som stupade igårkväll var ju ganska pigg och glad, medan resten av familjen verkade må lite sämre. Förkylningar som aldrig slutar, eller aldrig bryter ut, eller huvudvärk eller bara allmänt knas. Inget roligt alls ju...

Termomentern visade -3.6 C och det snöade. Enligt metrologerna skulle det komma 1 dm snö och men vara almänt trevligt väder ändå. Så efter frukost bestämde svärmor, Adde och jag oss för att vi skulle ut och geocacha lite.


På med kläder, dock inte så varma eftersom det såg ut att snöa lite lätt och vara ganska mysigt ute.


Dock när vi kom ut märkte vi att det inte alls var så mysigt som det hade sett ut innefrån.


Det var otroligt grått och otrevligt och snön bara vräkte ner.


Snöhögarna bara växer och växer och det är nog åtminstånde 30-40 cm snö runtikring. Snöhögarna därimot kan vara uppåt en 1,5 m höga.

Vi tog vägen ner till södra spetsen av Ils de Soeurs och till dagens första cache. Den skulle ligga längst en promenadsträcka som var väldigt vacker. Kolla den fina belysningen?!


Cachen visade sig ligga under en utsiktplats som gick ut från stigen, ut i St. Lawrence floden. Därute var det halv storm och svärmor och jag svor över att det var så hemskt väder. Dock var vi ganska nöjda med att vi faktist sett till att gå ut och röra på oss.

St. Lawrence floden rinner verkligen snabbt och har mängder med stora isflak som glider förbi. Men ni ser ju att det är ganska trist väder, på sommaren eller en solig vinterdag tror jag att platsen är fantastisk.


Adde lekte lite kurragömma =) Nej då han är nere och letar efter cachen. Sen lyckades jag slänga iväg inköpslistan i vinden så han fick gå längst stranden och hämta den. Annars hade det blivit jobbigt att komma ihåg vad som skulle handlas.


Sen gick vi vidare till nästa cache, men tyvärr hittade vi inte den. Men det var ett vackert ställe...


Sen gick vi vidare till några till cacher som inte gick att ta idag pga av mugglare.


Och sen vidare till en park där ytterligare en skulle finnas, och efter en liten stund så hittade vi den under ett snötäckt träd. Inte helt lätt att leta när marken är täckt med 30 cm snö.


Vädret blev bara sämre och sämre och tillslut gav vi upp och åkte och handlade istället. Efter ca 30 minuter i affären där jag hittade massor av roligheter, t.ex. Candy Canes i mängder med olika smaker på jätterea, så bar det av hemåt.

När vi kom hem stod termomentern på -10, altså nästan 7 grader kallare än när vi åkte hemifrån. Väder försämring eller vadå?


Hemma fixades lunch, lite rester från gårdagens julbord och vi var mycket mätta och belåtna.

Sen gick svärmor och jag upp och släktforskade i några timmar. Och hittade både det ena och det andra.

Svärmor fixade iordning middagen medan jag fotade hur det såg ut runt fönstrena. Ser ni hur snön har yrt/blåst upp runt om fönstret... tyvärr går det inte att fota yrande snön, men det är halft storm.


Lax med potatis, räksås och sparris. MUMS!!!

Efter middagen blev det lite parliner och knäck och svärmor och jag stack upp igen och fortsatte med släktforskningen.

Kl 22, gav vi upp, för då var vi båda väldigt trötta och nu försöker jag sova men jag kände att jag ville fixa detta inlägg först innan jag somnade.

Adde har forfarande inte kommit ner ännu, han och svågern sitter och tittar på Buffy på Apple TV'n. Hoppas dom inte sitter uppe HELA natten.

Imorgon blir det IKEA tror jag - det ska bli kul=)

Godnatt på er!

2 kommentarer:

Micke sa...

Nu har jag läst hela Kanadaäventyret så här långt.. mycket stoppat i magen har det blivit :)

Härlig resa annars. Men funderar lite på svåger osv om de är svenskar allihopa eller vad?'

/Micke
http://kludd.se

visbyanna sa...

Vilken tur att ni är såna tappra "sakletare" så ni kan ta alla fina bilder. Vackert :o) Bilderna vid vattnet är fantastiska trots gråmulen dag.

Ha det härligt och hälsa alla från mej/ kram

Related Posts with Thumbnails