onsdag 2 december 2009

Vi-dag del II

Efter våran mysiga frukost framför brasan och en sväng ut till golfbanan så bar det av till Söderköping för dagens första Julmarknad.


Söderköping är ju en otroligt vacker stad och en riktigt sommarstad - men jag tror faktist att jag egentligen tycker att det är mycket mycket finare på hösten, dels är det inte så mycket folk runtikring dels känner man verkligen av småstads/gamla stan känslan bättre. Vi parkerade en bit ifrån stadskärnan och gick genom några kvarter med gamla trähus och kullerstensgator. Otroligt vackert och mysigt. Om inte både Adde och jag ville bo mer avskillt skulle vi definitivt satsa på ett litet gulligt hus i en liknande stad.


Söderköpings julmarknad var ju inte så himla mycket att hurra för egentligen. Många bord med diverse loppis grejer - tyvärr bara skräp. Några stånd med julsaker men inget som lockade där heller. Dessa små söta julbockar hade jag faktiskt inte sett live tidigare och tyckte dom var lite annorlunda. Vet inte riktigt om jag tyckte om dem eller inte...

Sen bar det av till Norrköping. Först gick vi på "stan" och tittade lite i affärerna och sen blev det en snabblunch på McD. På stan hittade vi mycket fint som vi "behövde" =). Dels hittade vi en otroligt mysig filt på Chili, som vi köpte 2 st av dels blev det en bok som jag har letat efter ganska länge, Slash memoarer.

Sen gick vi vidare till gamla värmekyrkan och besökte Jul & Ljusmarknaden. Mycket fina roliga saker och mycket som skulle kunna bli trevliga julklappar. Dock var det bara en liten tomte som fick följa med hem. Vi har ju sagt att vi inte ska köpa så mycket julsaker, eftersom vi inte vill ha det så pyntat. Tyvärr såg ingången inte ut som så himla mycket, som ni ser =)


Sen bar det av mot Arbetarmuseet för en Rättvisemarknad. Lite roligt att se men kanske inte så mycket juligt tycker jag, snarare mycket andra spännande uppfinningar och smartheter. Men först fotade jag lite från Laxholmsbron, t.ex monumentet Fabriken som försvann.


Sen promenerade vi tillbaka till stan. Men området runt strykjärnet är ju så underbart med allt vatten och vattenfallet så vi tog våran tid.


Det vackra klocktornet såg så vackert i ut i solen. Vi hade lyckats träffa våran Vi-dag, på en otroligt solig och småkylig dag - helt underbar!


Väl tillbaka i stan var det dags för bio - vi hade bestämt att vi skulle se 2012, eftersom det kändes som en biofilm.


Filmen var helt ok. Väldigt amerikansk, men ganska lagom aktionig och helt klart en bio film. Sen är ju alltid John Cusack underbar =) Jag tyckte det var en ganska bra film...

Sen gick vi och åt sushi på kvällen. Vi åt miso-soppa, sushi och drack grönt te. Mycket gott!

Sen bar det av hemåt och vi hade en mysig kväll hemma.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails