tisdag 8 december 2009

TisdagsTema: Väggar

Utmaning: Jag tittar mycket på väggar just nu (målar och ska tapetsera) så då blev jag naturligtvis nyfiken på hur era väggar ser ut. Har ni nån vägg ni tycker är fin? Eller ful? Eller har ni sett nån vägg någon annanstans som var värd att dokumenteras?


Väggar är ju lite småklurigt men jag kom på att vi hade ju sett otroligt läckra väggar på många av templen i Egypten på våran Nilkryssning mellan Luxor och Aswan. Just detta tempel ligger i Edfu och är helt otroligt läckert med sina 100,000 tals dekorationer. Tyvärr är många av ansiktena bort skrapade av senare kungar, men otroligt mycket fanns kvar och jag älskade att spatsera runt och titta på alla små rum.

12 kommentarer:

Anni sa...

Oj, vilken läcker vägg - tänk vilken tid det måste ha tagit att utföra alla mönster (alternativt hur mycket folk det behövdes!)

LissenTo.blogg.se sa...

Otroligt läcker vägg och intressant plats. Vad synd att ansiktena tagits bort.

Ha det gott

Lotta S sa...

Antikt läckert perspektiv! Önskar jag kommer dit någon gång...

Pialotta sa...

Snitsig vägg.. en sådan här dag.. såg din nöffe.. visst är den gosig;-) jag var o fick min spruta idag:-))

http://caffepaus.blogg.se/2009/december/tisdagstemavagg.html

Mats sa...

Där var jag 1966 - som elvaåring var det ett starkt minne!

Camilla- Bilder Av Livets Lust sa...

oj, de va minsann en gammal och läcker vägg....
Jag har också varit på samma resa, men tyvärr har alla mina foton därifrån försvunnit...
de va ju på den gamla goa tiden när man LEVDE utan mobil och digital kamera....
Kul tolkning!

Åsa sa...

Läcker bild !!!

Tack för din kommentar , har kikat runt lite i din blogg , här fanns det massor att läsa och titta på så hit kommer jag att återvända.

Ha en bra dag ! :-))

Solvarma Irene sa...

Hej!

Ja det måste vara intressant att gå där och känna historiens vingslag.

Må fint, önskar Irene

Xini Björnmamman sa...

Visst är den häftig, "min" fondvägg ;) Men vilken wonderfull vägg du visar!!! Måste vara en spännande historia bakom den...

Ha det så bra!

Xini Björnmamman

Veckansdagar sa...

Vad spännande det måste ha varit att gå runt där nere. Jag har läst så mycket om faraonerna, men aldrig varit där.

ElinsPhoto sa...

Var i Egypten 1 vecka i våras och åkte till Luxor, helt underbart vilken upplevelse.

Helena Kulle sa...

Det måste vara riktigt mäktiga väggar att titta på :)) Tänk så mkt historia.

Häller med dej, Ikeakonst är verkligen inget jag skulle hänga på mina vägar, fy fasen så tråkigt, vill man ha samma på väggarna som flera miljoner andra, nej tack.

Ha en fin dag.

Related Posts with Thumbnails