fredag 18 december 2009

Kanada dag 1

Tyvärr började våran dag kl 03 imorse, jet-laggen ligger i, inte helt kul. Som tur var kunde vi somna om efter ett litet tag och se till att få några timmar sömn. Vi klev upp och började packa ur våra resväskor. Mycket varma kläder tog vi med oss och det blir ju en del. Sen pratade jag lite med mina föräldrar på Skype, det är ju 9 timmar tidsskillnad mellan oss och dom, så man får passa på på morgonen, då är det kväll hos dom... Alltid lika kul att höra deras röster...

Temperaturen vid frukost var kallare än kvällen innan, mycket kallare. Men det är ju lite av charmen av hela resan, att få uppleva hela vinterlandskapet. -18 grader.


Till frukost blev det hallonyoghurt och färska hallon, MUMS, vilket lyx...


Efter frukost åkte svärfar iväg till jobbet och vi bestämde att, svärmor, svågern, Adde och jag skulle åka in till stan och kolla lite. Efter en liten stund på datorn och fixande bar det iväg ut i kylan.


Vi tog bussen från Ils de Seours till Montrèal City, och steg av ungefär vid Hilton. Sen gick vi ner i underjorden vid International Bank för att äta lunch.


Det blev otroligt god Thaimat, jag valde en Pad Sew, det är tagliatellitjocka nudlar med broccoli och kyckling. Jag bad dem göra den extra stark men tyvärr var den inte så stark. Och vårrullen var grym.


Sen bar det av vidare mot Station de Gard, Centralstationen och vidare till St Catherine. Det var in och ut från den underjordiska staden, men det var fantastiskt coolt med denna 32 km långa underjordiska shoppinggatorna. Vi gick in vid Indigo Bookstore och det är en fantastisk bokaffär med massor av otroligt roliga böcker som man kan stå och bläddra i hur länge som helst. Jag hittade mängder med matlagningsböcker som jag skulle vilja ha... Sånt som jag inte ens hittat hemma i Sverige. Efter nån timme i bokaffären blev det en fika på cafét, en chai latte för mig.


Jag vill verkligen tillbaka dit snart igen och se till att hitta fler kokböcker, ända problemet är ju att få hem dem igen...

Sen bar det av tillbaka genom underjorden till svärfars kontor för att åka hemåt, via mataffären.

En av det roligaste jag vet är att gå i matvarubutiker i utlandet dom har otroligt mycket mer roligt än vad vi har hemma. Ska nog se till att få med mig en massa bakgrejer med mig hem...

Mängder med fantastisk färsk frukt...


Roliga pepparkakskit som man kan köpa, hus och en tomtesläde.

Levande humrar för 7 Kanada dollar per pound, vilket borde vara ungefär 100 kr per kilo. Jag vet dock inte om det är ett bra pris eller inte, vad ligger hummerpriset på hemma egentligen? Dom hade även en otroligt fin och varierande fiskavdelning med riktigt fina firrar och musslor osv. Ska nog gå förbi och titta fler gånger =)


Sen fanns det jättefina julkakor, så otroligt söta, nästan så fina att man inte skulle vilja äta upp dem. De kostar ungefär 10 kr/st.


Jättefina små triangelsmörgåsar som skulle vara perfekt för en fest. Och underbart söta små cupcakes som jag ska se till att köpa någon dag. Bite-size chocolate chocolate cupcakes. MUMS!

Sen hittade jag även Batter Blaster, pannkakssmet på burk. Frågan om man nästan måste köpa den bara för att, jag har ju skrivit om den tidigare för att jag tyckte den var så fånig, men så är det - don't knock it till you try it, right?

Väl hemma blev det tilltugg och fördrink. Naanbröd med mango & ingefärpickles. Otroligt gott, den där röran var stark och kryddig men samtidigt väldigt len.


Sen lagade svågern pizza till kvällsmat. Pizza med ruccola, parmaskinka, soltorkade tomater, tomater, olivolja och salt.


Sen bar det av till sängs för ännu en tidig natt, jetlaggen känns inte alls bra. Samt så tror jag att jag har feber...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails