lördag 19 december 2009

Kanada dag 2

Tyvärr vaknade jag åter igen kl 02.45 och kunde för mitt liv inte somna om. Som tur var kunde Adde sova till 04.30 i alla fall, så han fick sova ut lite mer. Men jag satte igång dumburken och tittade på några serier och bloggade istället. Det gick det med =)

Temperaturen var -16 när vi väl kom upp till köket för att fixa frukost.


Vi var först upp men snart kom alla ner och vi åt frukost. I dag fick man färska mastodont blåbär och björnbär. Otroligt lyxigt och så gå gott! Önskar att man skulle kunna äta färska bär jämt.


Sen bestämde Adde och jag att vi skulle åka in till stan och utforska lite. Eftersom det är det inte är helt varmt så får man ju se till att använda de underjordiska gångarna och den under shoppingvärlden.

Vi fick skjuts av svärfar in till stan och när vi åkte över och bredvid St Lawrence floden såg man att isen börjar lägga sig.


Vi blev avsläppta vid Le Baie, som är kort för Companie de la Baie d´Hudson, på engelska blir det The Bay eller The Hudson Bay Company, som är ett mycket gammalt pälsföretag. La Baie är Montreals motsvarighet till NK, alltså ett mycket lyxigt shoppingcenter.


La Baie ligger i en mycket gammal vacker byggnad och kvartern runt i kring är otroligt vackra. Ska nog se till att fota lite extra mycket däromkring. Tvärs över gatan från La Baie ligger Henry Birks Building, som är Henry Birks et Fils, vilket är en guld & silversmed, också gammal från 1840. Jag älskade deras skyltfönster, som jag verkligen skulle vilja fota lite närmare.


Jag skulle vilja ha ett av de där silverträden. Undrar var man skulle kunna få tag i det?

Precis vägg i vägg med La Baie ligger St Patriks kyrka, som verkligen ser jättemalplacerad ut, eller som jag tycker, så är det charmigt.


Inne i La Baie hade dom varenda sminkmärke i världen, verkligen coolt. Sen hade dom också, kläder för alla och möbler och sen julsaker, helt fantastiska julsaker. Massor med fina rosasaker, dock inte som jag skulle julpynta med kanske...


Efter La Baie gick vi till Les Promenads Cathédrale. Där hade dom Dollorama, ja, typ som Dollar Store. MYCKET skit =) Sen gick vi vidare till Complexe des Alles. DÄr hittade vi en väldigt foodcourt och det var dags för lunch, så det blev asiatisk mat idag igen ;-).

På Tiki-Ming hade de kinesiskmat och för min del blev det glasnudlar med räkor och för Adde, det som skulle kallas Sobunoodles på japanska, med kyckling. Addes var helt klart godast, min saknade kryddning. Vi tog även dumpling med jordnötssås, mycket smaskigt, dock inte alls lika goda som jag kommer ihåg dem från min tid i Malaysia.


Sen gick vi in på en Tesalong för att hitta teblommor, sånna som ser ut som en liten boll och när man häller på kokande vatten så löser den upp sig till en mycket vacker blomma. Jag vet att Sirine tidigare har köpt sånna när hon var i Hong Kong och Singapore men hon sa att det var ganska dyra. Vi hittade en sån, men tyvärr inget pris på dem, och det känns ju kanske inte helt rätt att köpa kinesiskt te i Kanada.

Sen gick vi vidare till Centre Eaton och då började vi bli lite för trötta. Så efter en stund valde vi att åka hemåt. När vi kommer upp på marknivå och ut i kylan insåg vi att vi bara hande gått två kvarter sammanlagt, men eftersom man går runt runt så hinner man gå ganska mycket på 3 timmar =).

Vi gick till busshållsplatsen men insåg att det var ganska lång tid tills den skulle gå, antigen skulle vi hoppa på den om 20 minuter eller så 50 minuter, så vi valde att ta en fika på Second Cup (Kanadas motsvarighet till Starbucks) och ta den senare bussen.


Adde tog en grymt god Brownie med vanligt kaffe och jag tog en Caffé Latte med en chocolate chip cookie med vit choklad. Addes kaka var faktist godast här också, trots att det var vit choklad i min, det brukar ju få mig på fall =)

Ett ganska mysigt cafe med trevlig personal.


Så åkte vi bussen hem och tog vägen via affären för att handla lite smått och gott. Jag tittade ganska länge på bakgrejer - åh vad det ska fyllas resväskorna med sånt.

Vi satte oss framför TV en stund när vi kom hem för att varva ner lite och väntade på att svärmor och svärfar skulle komma hem. Svågern skulle ut och ta en öl med några från samma företaget som han jobbar för hemma.

Till middag idag blev det mycket god lax med sparris och räksås som svärmor knåpade ihop lite lätt. Det var mycket mycket gott!


Till efterrätt blev det Mammas Cheesecake som svärmor har fått receptet på. Mycket trevlig avslutning på en lång och ganska tröttsam dag.

Innan vi gick och la oss så pratade jag lite med mamma och pappa som precis hade gått upp i Dubai, det är inte helt oknepigt det där =)

Mycket matbilder idag, men ibland blir det så när man går och tittar en massa och glömmer att fota.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails