torsdag 24 december 2009

Kanada dag 6

I sedvanlig ordning vaknade vi vid 6 och låg kvar och gosade i sängen ett tag, innan vi masade oss upp på övervåningen för att göra frukost.

Termometern stod på -13,7 C och det var soligt så det bådade ju gott för att det skulle bli en trevlig dag och kanske någon långpromenad.


Till frukost blev det hallonyoghurt med färska hallon, blåbär och granatäpplen samt en rostad macka med laxphiladelphia och tomat. Ny favoriter helt klart, jag vill alltid äta färska bär, men den kan jag se mig om i stjärnorna... Laxphiladelphia har jag inte heller sett hemma, så jag kanske ska se till att köpa med mig några 100 burkar ;-).


Efter frukost blev det lite sånt där fix och trix som behövdes fixas. En maskin med tvätt fixade vi också. Och efter att ha skrivit en inköpslista inför julmaten bestämde vi oss för att gå bort till Provigo, närmaste matvarubutiken och handla. Och samtidigt började det bli lunch dags så vi bestämde att vi skulle äta sushi på Umi Sushi i närheten.


Svärmor tipsade att vi skulle ta Sushi combo, eller något likanade och då fick man miso soppa, sallad och en 13 bitars sushi, och te/kaffe efteråt.

Miso soppan var riktigt god, salt och mustig.


Salladen var enkel med en dressing på sesamolja. Gott, måste nästan ta och köpa hem lite så man kan variera salladerna lite.


Sushin var mycket mycket god, med varierande bitar. En med räka, en med crabklo, tonfisk, torsk, lax, redsnapper, rökt något, 4 maki och 2 california rolls. MUMS! Wasabin var grymt mycket starkare än hemma, så jag som brukar be om extra wasabi tyckte det räckte gott och väl med det man fick till.


Te't serverades i gjutjärnskanna och var grönt. Mycket gott avslut på en underbart god lunch.


Sen bar det av mot Provigo för att handla mat. Denna dekoration hade dom satt upp i taket.


Väl hemma var det dags att börja baka. Adde, svärmor och jag hjälptes åt och gjorde mängder med saker samtidigt. Mycket teamwork var det...

Svärmor tog en sväng med anakondan medan hon väntade på att ugnen skulle bli ledig. "Anakondan" är det jag kallar centraldammsugaren - hur lång sladd som helst och eftersom svärföräldrarna bor i ett 4 våningshus blir det MYCKET spring.


Drömmar blev det...


Och snoddas/kärleksmums...


Och nötrutor med det blev det inga bilder på. Än...

Medan vi bakade fixade svärmor även pannkakssmet för att laga Kina pannkakor till middag. För er som inte vad Kina pannkakor är så är det pannkakor fyllda med soyakryddad köttfärs blandad med böngroddar, typ... Gott!


Kvällen tog vi ganska tidig eftersom alla var riktigt trötta... Ingen promenad blev det men vi kom ju i alla fall ut och rörde på oss lite... På kvällen började det snöa ganska mycket och blåste, tydligen lite småtrist väder på gång...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails