fredag 25 december 2009

Kanada dag 8

Jag vaknade kl 04 igår morse och kände mig allmänt ledsen och nedstämd, sen kunde jag inte somna om. Så där låg jag och tänkte och tillslut kunde jag inte ligga kvar där så jag bestämde mig för att gå upp och sätta mig i vardagsrummet med datorn så att jag kunde ringa till mamma, pappa och Tim för att önska dem en God Jul!

Det är ju första julen någonsin som jag inte firar jul med mina föräldrar och det är ju inte bara att dom är i ett annat land utan det är ju sån tidskillnad, så dom går ju upp när vi går och lägger oss... SÅ det gör ju det hela lite jobbigare...

Men när jag var på gång upp ur sängen vaknade Adde och fick mig att stanna kvar och starta igång datorn och ringde mina föräldrar på Skype där istället.

Så där låg vi, Adde och jag och pratade med mamma och pappa via skype. Vi delade ju julklappar och såg när dom öppnade sina. Det var lite som att vara i samma rum =) Vi fick jättefina julklappar från dom, bl.a fick jag 2 handväskor, 1 Gucci och 1 Louis Vuitton och en Gucci datorväska. Tack så hemskt mycket snälla mamma och pappa! Jag älskar er så!

När vi pratat i någon timme så kom deras svenska kompisar som dom skulle fira jul tillsammans med och det var dags för oss att börja våran dag. Och jag kände mig mycket mycket bättre...

Termometern visade det varmaste vi haft på hela våran vistelse, -3,5 C. Men vi visste ju att det skulle bli varmare på julafton men hoppades på att det skulle snöa och vara vitt ändå. Men ingen sol så långt ögat kunde nå...

När vi kom upp till köket bestämde vi att vi skulle försöka att baka lussebullar lite tyst så att resten av familjen inte skulle väckas. Svärmor hade så himla mycket annat att göra så det kändes som att vi kanske kunde hjälpa henne med det.


Så jag fixade degspadet medan Adde började med att sikta mjölet. Och eftersom vi inte riktigt hade någon tillräkligt stor bunke så fick det bli vulkanmodellen.


Mycket mjöl och lite degvätska och så blanda, blanda och blanda...


Lite mer blanda, blanda och blanda utan att förstöra mjölväggarna...


Och så i med all degvätska och hoppas på att det inte skulle rinna ut över hela bänken och ner på golvet =) Adde var jättedukig och gjorde en otroligt mjuk och spänstig deg.


Eftersom vi saknade en tillräckligt stor degbunke fick det bli 5 liters skinkkastrullen för att jäsa i.

Medan vi väntade på att degen skulle jäsa fick vi hjälp av svågern att rulla tryfflar.


Sen blev det frukost med resten av familjen. Och till frukostefterrätt blev det nygräddade lussekatter. Dom var helt fantastiskt mjuka, saftiga och goda - Adde gjorde ett helt fantastiskt jobb med degen! Jag har bestämt att han numera ALLTID kommer att göra lussedegen =)

Sen blev det lite mer småpill med julmaten och fixande inför julen. Klappinslagning och sånt... Svärfar och svågern åkte iväg en sväng med bilen...

Sen var det dags för förmiddagsfika och vi slog på stort =) Älskade Adde hade varit iväg till affären och handlat lite, samt plockat 2 cacher. Han hade även handlat chokladcroissanter till mig. Min lilla älskling =)


Gissa vad jag valde att ta till förmiddagsfikat.


Sen blev det matlagning för hela slanten. Mycket fixande var det. Vi försökte förbereda så mycket som möjligt och boka av allt efter hand. Svågern fixade köttbullarna och strax innan 3 var julmiddagen klar att ställa på bordet.

Självklart hade svärfar sett till att kyla snapsen =)


Det dukade bordet. Svärmors egengjorda tomtar stog på bordet och såg till att julmiddagen gick till på rätt sätt.


Dukningen... Visst var det supersöta servetter?


Öl och snaps till maten - MUMS!


Förrätt/Silltalriken: Löksill, dillsill, senapssill, ägghalva med kaviar, ägghalva med majonnäs och räkor, kokt potatis, gravad forrell och mammas sillröra.


Andra jultalriken: Ugnsomelett med svampstuvning, skinka med senap, ankpaté med stekt bacon, rödkålssallad, prinskorvar, köttbullar och mammas sillröra.


Det fanns även Janssonsfrestelse och sillsallad men de fick jag tydligen inte med på bild.


Tack svärmor för den fantastiskt goda julmaten =) Tror ni att vi blev mätta och belåtna.

Efter maten blev det ost och kex. Otroligt gott att avsluta med lite ost faktiskt, trots att man är proppmätt!


Jag fick låna svågerns iPhone och spelade lite Majjong medan vi smälte maten lite.


Vi fixade varsin kaffe alt kaffedrink, jag drack självklart en Café Karlsson, Svärmor och svågern tog varsin Kaffe Dom och Adde och svärfar drack kaffe. Titta hur underbar min Café Karlsson, som Adde hade fixat, var.


Sen var det dags att dela ut julklappar och snacka om att vi fick massor med fint. Jag ska visa dem senare men vi fick bl.a en iPod touch från svågern. Han är ju helt Mac frälst och trackar oss hela tiden för att vi inte är det, men nu har vi också en Mac pryl, som är verkligen jättehäftig. Vi har ju tidigare funderat på att skaffa iPhones men det kändes som att denna var ungefär lika bra =)


Svärmor hade hittat denna jättesöta mask/orm (vi har inte riktigt bestämt vilket ännu) och Adde och jag fick varsin, självklart en pojk- och en flickorm. Ser ni den jättesöta pussmunnen?


Sen satt i soffan och spelade spel, skrattade och skojade. Några tryfflar fick vi också i oss =)

En otroligt mysig julafton har vi haft och jag hoppas att ni andra också har njutit av eran.

God Jul till er alla...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails