söndag 27 december 2009

Kanada dag 10

Efter en ganska jobbig och sömnlös natt vaknade jag otroligt trött och outvilad strax innan 06. Efter att ha dragit lite i sängen, gick vi upp och började pilla lite med den nya iPoden.

Termometern visade igen det varmaste sen vi varit här och det såg ut som att all snö skulle smälta bort. Verkligen inte roligt... Dock fick vi lite roligare nyheter ang eftersom det tydligen ska bli kallare snart och mer snö... Jag längtar =)


Vackra snön och svärmors dekorationer i fönstren. Svärmor har ju pysslat ihop tomtarna som ni ser på fönsterbrädan, de stod även på julbordet på julafton, med då glömde jag bort att berätta det.


Till frukost blev det en hemmalagad Egg McMuffin. Gott och mättande..


Efter frukost blev det inte så mycket gjort. Mycket pillande med iPoden och svågern och Adde fixade så att alla mejlen kommer in via den. Thank you boys =)

Till förmiddagsfika blev det lussebullar och en Café Latte med svågerns skummade mjölk. Visst är det en väldigt söt mugg? Kommer från Canadas motsvarighet till Starbucks - Second Cup.


Efter fikat så stack svärfar, Adde och jag iväg med bilen för att titta lite på ön, så att vi i alla fall hade sett dom delarna som dom brukar prata om. Vi ska se till att gå den lite senare, men just idag var det bara lite för att se oss omkring. 

Vi åkte bort till de "stora" villorna på ön, i stort sett där kändisarna bor. Det är riktiga kåkar det här, minst 300 kvm och otroligt vackra.


Juldekorationer hade de nästan alla, men vissa mer än andra. Tydligen var det ett av dessa hus som hade blirit utsmyckat till halloween med så mycket spindelväv att huset nästan försvann =)


Även vackra hyreshus finns det, man behöver ju inte bygga alla hus i grå betong.


På vägen tillbaka skulle vi hämta upp svärmor och svågern från affären och hjälpa dem köra hem varorna. Adde och jag tog en promenad hem istället för att få röra på oss lite.

När vi gick hemåt, efter ett litet stop på SAQ, lokala systembolaget, så blev vi näst intill attakerade av en ekorre. Han satt i ett träd när vi kom gående...


Sen helt plötsligt var han vid mina fötter och sprang runt runt runt, lite smått svårfotad...


Om inte Adde hade stampat lite så hade han nog börjat klättra i oss, inte speciellt rädda för människor inte...

Efter en stund sprang han iväg och letade lite mat. Han såg jättehungrig ut, men jag tror nog att det bara var jag som tyckte det =) Här på ön är det förbjudet att mata ekorrarna.


Här ser nu hur slaskigt det har blivit, inte alls speciellt roligt...


Väl hemma började vi fixa iordning julmaten. Det blir julbord #2. Samma uppdukning och maträtter som tidigare, och lika gott för det...


Denna gången tog vi dock två stora talrikar istället för en förrättstallrik till sillen och en huvudrättstallrik till det andra. Men som ni ser gick det alldeles utmärkt att fylla den också =) Jag smakade faktist också Jansonsfrestelsen idag, och ja, den smakade som Jansons brukar, och jag är inte så förtjust i ansjovis. Men den var god ändå =)


Denna gången gjorde svärmor även hennes purjolökslåda som är väldigt smaskig. Även en liten klick rödkålssallad smakade jag och nu undrar jag varför jag inte tagit den förut, den var jättegod och ett trevligt kompliment till den ganska feta julmaten.


Sen kom osten fram och Adde byggde torn med Den skrattande ko-osten.


Efter maten och när vi hade hamnat i matkoma gick vi upp och tittade på Sagan om de två tornen, altså del 2 av Sagaon om Ringen triologin. Fast bara första delen, för att sitta i 4 timmar kändes inte riktigt som att vi skulle ha orkat...

1 kommentar:

Anni sa...

Oj, vad spännande det har varit att följa dina dagar i kanada - även om jag nu har läst inläggen i fel ordning! Roligt att se alla dina bilder också! Hur länge ska du stanna?

Related Posts with Thumbnails