söndag 2 augusti 2009

Gotland dag 9

Vi tog en välbehövlig sovmorgon igår. Adde verkade väldigt trött och jag var inte helt hundra heller. Skönt att bara ligga och läsa på morgonen.

Efter en snabb frukost så tänkte vi åka över till Fårösund för att gå på Fårösundsmarknaden som vi tidigare varit på. Den var varje lördag så vi tyckte att det skulle bli kul att gå igen.

Tyvärr ser vi när vi kommer på färjan att det inte är något som helst i parken och att det inte är någon marknad. Trist men det är vål så det är ibland.

Väl på "fastlandet" tänke vi ta småvägarna ner till Slite för att handla och gå på systemet. Första stoppet var Ruteraukar.

Läckert med raukar som inte står vid strandlinjen och vatten, utan helt i skogen. Det måste ju ha varit vatten här en gång i tiden. Massiva 6 m stenbumlingar som var insprängda bland träden.

Sen bar det av till Lergravraukområde. Där finns den så kallade Lergravsporten eller kärleksporten som den också kallas. Ett mycket vackert raukområde i flera nivåer som tittar ut över viken.

Adde sprang omkring och fotade och här står han uppe på en av de högsta raukarna i området.

Sen gick vi och köpte glass på Lergravs café och rökeri. Det var en ganska varm och solig dag så en glass var väl behövd. När vi sitter och fikar börjar ett bröllopssällskap köra upp till området och ställa upp sig precis intill Lergravsporten, bruden kom dock precis när vi skulle åka, men snacka om att dom fick ett romantiskt bröllop.

Sen åkte vi vidare ut på Furillen, en liten halvö, som tidigare har varit avspärrat pga militären. Men nu är den öppen för allmänheten och det var vi båda väldigt glada för. Det var så otroligt vackert och mysigt ställe.

Vi åkte runt hela ön och stannade till vid de olika stränderna och strosade runt lite. Vi stannade även till och satt i solen och läste en stund. Jättesynd att man tyvärr inte fick ställa upp på ön, för den var verkligen underbar.

En av sandstränderna på Furillen.

Sen bar det av till Slite. Väl i Slite kom vi på att det var lördag och att allt hade stängt när vi kom fram så det blev inget Systembolag för vår del. Svår att hålla reda på dagarna på semestern.

Vi åt pizza på pizzerian Phoenicia. Gott och mättande, jag orkade inte hela min vesuvio - trots att dom inte var särskillt stora.

Sen var vi förbi Othems och Lärbro kyrkor i cachesyfte. Lärbro kyrka var verkligen jätteläcker. Mer som en borg än en kyrka tyckte jag.

Sen åkte vi mot Bläse och mot "stenkusten" och åkte "Stenkustsvägen" runt och hittade en underbart vacker plats för natten.

Det var stenstrand med ganska brant lutning, men skogen ganska nära. En väldigt lung plats. Vi ställde upp stolar och borden och bara mös, tills det blev lite för kallt.

Vi fick dock en otroligt vacker solnedgång över havet och vi tyckte nog båda två att detta var vår bästa nattplats hittills.

Men det har vi väl sagt varje kväll...