torsdag 6 augusti 2009

Gotland dag 14

Idag är det vår bröllopsdag, vår första, för förra året gifte vi oss i Kairo, Egypten. Så idag ska vi fira, oss...

Idag vaknade vi och kände oss ganska trötta men vädret var så vackert att vi inte riktigt kände för att ligga kvar allt för länge i sängen.

När jag vaknade var jag jättesugen på korv med bröd och min älskade Adde satte igång och stekte korv. Så jag fick som jag ville, korv med bröd till frukost. Är det bröllopsdag så är det =).

Bestämde även att jag skulle köra idag. Men trots att jag kört Harmy tidigare och att jag klarade av det då kändes det alldeles för osäkert idag, så jag körde bara någon mil innan jag bad Adde ta över. Osäker idag, helt enkelt - och jag är väl inte den som är rädd för att köra...

Trots den lite knackiga starten, kom vi fram till ett av de planerade målen, Fröjel kyrka för att plocka 2 cacher, tyvärr kunde vi inte ta någon av dem pga mugglare, men vi fick i alla fall se en väldigt vacker utsikt vid Kastalen vid kyrkan.


Det blev ju ganska många kyrkor idag också, eftersom vi håller på med Gute-kyrk cacherna, så nästa cache var Hejde kyrka.


Tvärs över gatan från kyrkan finns Hejdebo vandrarhem med café.


Vi stannande till för att fika och satt så klart på deras fantastiska uteservering, eller rättare sagt trädgård. Solen var helt underbart varm och vi njöt extremt mycket av att bara få sitta i en mysig trädgård och sola.


Till fika blev det en saffranspannkaka för Adde, betyg 4 (!) och en chokladkaka för mig, som var så god att jag dreglar när jag tänker på den. Helt gudomlig, 10 av 5 i betyg! Måste hem och se till om jag kan försöka återskapa den.


Vidare till Väte och både till kyrkan och den nyligen restaurerade kvarnen.


Därefter blev det Mästerby kyrka, som av dagens 10 kyrkor var den mest annorlunda.


Sen stannade vi till i Roma för att fylla på vatten. Vi stannade till på Yvonne's café för lunch. Dom hade extremt mycket olika mat och till riktigt bra priser. Många dagens att välja på och man kunde alltid få foccaccia, bakad potatis, sallad och soppa som dagens.


Vi tog så klart hamburgare (jag kan ju inte ta något annat om det finns på menyn, knäppa jag). God men inget märkvärdigt.


Idag var det ju riktigt varmt igen, inte dagens högsta men nästan, jag tror att vi var uppe på 32 grader i alla fall.


Sen åkte vi förbi Western Riding Arenan och tittade. Där luktade det häst och fanns en enkel cache att hitta.


Sen efter några cacher till, vi tog totalt 17 idag, så åkte vi bort till Sysne fiskbutik och handlade god middag samt glas och tog oss ut på Närsholmen, vår nattplats.

Väl där satte vi oss i solen och läste lite och kopplade av. Det blåste lite så det var inte så varmt trots att solen stod ganska högt.


Till förrätt blev det så klart, våran nya favorit, rökta räkor.


Till huvudrätt blev det rökt laxfilé kryddad med citronpeppar, varm potatissallad (husbilslagad), med rödlök, fetaost, svarta oliver och citron samt romsås.


Nu är vi så mätta att vi inte riktigt vet var vi ska ta vägen. Vi har faktiskt ostar och kex till dessert men vi får nog ta det en annan kväll istället. Försöker man lyxa till det på sin bröllopsdag och så blir det lite för mycket =).


Solen håller på att gå ner och nu sitter vi och jobbar, loggar cacharna och bloggar lite. Lite nörderi, men snart är vi klara och vi ska spela kort, en whisky/Bailey's, njuta av solnedgången och av att vi står på en av de vackraste platserna på Gotland. Samt av varandra så klart...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails