måndag 10 augusti 2009

Gotland dag 16 (sista dagen)

Vi vaknade vid 8 idag för att vara uppe hos Anna för frukost vid 9. Vi satt och åt och pratade om allt och inget i ett par timmar. Vi bestämde oss för att åka med Anna till Väskinde, hon var kattvakt.

När vi gjorde oss i ordning på morgonen hann jag sitta en stund på Annas helt fantastiska balkong. Vackra möbler, blommor, växter och stenar - vackert som bara den.

I Väskinde stannade vi till vid kyrkan och plockade en cache.

På vägen tillbaka till Visby drog vi norrut och åkte till Krysmyntagården. Vi tänkte egentligen bara fika men eftersom vi var ganska hungriga blev det lunch. Solen sken och var helt fantastiskt idag också men vi orkade inte riktigt sitta i solen så det fick bli ett bord i skuggan.

Maten tog ganska lång tid så vi hann sitta och prata och titta på den otroligt vackra atmosfären på Krysmyntagården. Tyvärr har det blivit väldigt turistigt men det är fortfarande ganska mysigt.

Anna och jag åt räksmörgåsen, med omelette, avokadokräm osv. Adde tog en Lammburgare som såg väldigt god ut också.

Därefter tittade vi lite i butiken, men hittade inget som vi ville ha. Vi har ju tidigare köpt kryddor där, men vi har kvar sen dess, så vi behöver inte riktigt mer.

Sen åkte vi vägen via Själsö, det är så otroligt vackert där.

Därefter var det ett längre stop vid Villa Muramaris. Det är så fint där uppe.

Sen åkte vi ner till Visby och gick på Medeltidsmarknaden. Det var jätteroligt att se alla de medeltidasakerna samt allt folk. Mycket fint som inte riktigt skulle passa hemma hos oss, men var mycket vackert ändå.

Efter någon timme satte vi oss på Breda Blick Café, där Anna bjöd oss på fika. Ett jättemysigt vandrar hem med resturang och café. Vi åt gott men tyvärr glömde jag att fota, för vi var nog alldeles för trötta alla tre. Det har varit så varmt idag och det var bara skönt att sitta i skuggan i deras trädgård och njuta av att det faktist var en helt underbar sommar.

En liten stund till på Medeltidsmarknaden innan vi gick till Trädgården för att träffa Annas mamma och pappa, (Ingrid och Calle som vi besökte tidigare) för att äta middag tillsammans. De hade grillbuffé och vi åt oss mätta och belåtna på lax, chorizo, karré, ribs och kycklingvingar. Tillbehören var potatisklyftor, koktpotatis, potatisgratäng, potatissallad, sallad, cous cous osv. Det var jättegott men tyvärr orkade vi inte backa!

Sen bar det av hem till Anna och så satt vi på hennes balkong och drack te och åt muffins. Gotte var så klart med.

Sen blev det lite för kallt och vi flyttade in och var tvungna att äta lite mer chips.

Sen var det dags för Anna att sova och för oss att börja dra oss ner mot färjan.

Tack så hemskt mycket Anna för allt, vi hade det verkligen helt underbart!!! Hoppas vi får komma över och besöka dig snart igen och att du kommer över till oss på fastlandet snart!

Den skulle åka kl 03:30 men det kunde ju vara skönt att komma dit och ställa sig och sova i kön, så att säga. Tyvärr var det en båt som gick 00.50 så vi åkte ut en bit till en liten grusväg och ställdes oss där, vi sov i några timmar och därefter åkte vi till kön och ställde oss. Jag somnade men Adde kunde inte sova. När vi körde på färjan var vi båda jättetrötta så vi hoppades att det fanns sittplatser, dock var det fullt. Men vi hittade ett ganska tyst hörn i resturangtorget och läste och slumrade om vartannat.

Allt gick bra och vi kom hem till fastlandet i tid. Och då var vår fantastiska gotlandssemester slut för den här gången.

Tack min fina älskling för allt! Semestern var suverän!