måndag 10 augusti 2009

Gotland dag 15

Idag vaknade vi ganska tidigt för fåglarna sjöng och det var väldigt soligt. Det var en ganska häftig känsla att på ena sidan husbilen kunna se ut över det fantastiska vattnet som är Östersjön och på andra sidan husbilen såg man "Savannen". Lite som att befinna sig på två helt olika platser samtidigt.


Idag skulle vi in till Visby för att spendera de två sista dagarna med Anna, min pappas kusin. Men eftersom hon är bara några år äldre än mig, vi behöver inte säga mer än så =), så är hon mer min som min kusin. Vi trivs så bra i hennes sällskap så vi såg verkligen fram emot det.

På vägen in till Visby stannade vi så klart och plockade några cacher. Vi började åka redan vid 9, så vi hade ju ganska mycket extra tid innan vi tänkte vara inne i Visby. Vi lyckades plocka 12 kyrk-cacher, i Norrlanda, Ganthem, Dalhem, Hörsne, Vallstena, Bäl, Hejnum, Lökrume, Fole, Källunge, Ekeby och Ende; och några icke kyrk-cacher till. Häftigaste kyrkan idag var helt klart Dalhem kyrka, med en lite gotisk look.


Vi var framme i Visby och hos Anna, strax efter 13. Hennes lägenhet var som förra gången vi var där, i dec 2008, helt underbar och hemtrevlig. Och Gotte var så kelig, till skillnad från förra gången, i alla fall mot mig! Vi blev bjudna på lunch, Hummelfisk, tror jag det hette (Anna, rätta mig om jag har fel), ris och sallad. Det var riktigt gott och jag som har dille på fisk, just nu, tyckte det var extra bra =).

När vi pratat och skrattat i ett par timmar bestämde vi oss för att ta oss ner på stan. Det första vi skulle göra var så klart att ta en fika, det är liksom lite av våran grej, vi är fika människor helt enkelt! =) Men först försökte vi ta en cache, för att visa Anna lite vad det var, men det gick tyvärr inte, vi hittade den inte helt enkelt. Men Anna tyckte det var spännande så vi fick helt enkelt ta oss till ett annat ställe för att försöka oss på nästa.

Vi stannade till på ett av Annas favorit fik, precis utanför Österport. Kommer dock tyvärr inte ihåg vad det heter, men det är super mysigt.


Vi beställde och satte oss ute i skuggan, för det var så otroligt varmt, och där man satt så hade man Ringmuren ca 1 meter bakom ryggen och duvor som ruvade i muren. Mycket mycket trevligt hade vi det.

Anna beställde en päron cheesecake med Chai Latte, jag tog en hallonpaj och iste och Adde tog en saffranspannkaka och kaffe. Väldigt nöjda var vi alla tre, och saffranspannkakan tror jag fick en 4:a.


Sen gick vi runt i Visby och tittade. Adde och jag älskar ju Visby så vi gillar ju bara att gå omkring och titta. Det var så klart väldigt mycket folk men det gjorde inget, vi stördes inte. Vi tog såklart promenaden mot Fiskargränd för att titta på de vackra rosorna.


Eftersom det var slutet av Medeltidsveckan var det ju också mycket sånt och det var vi ju bara tvugna att se. Tyvärr höll marknaden på att stänga för dagen så det var inte så mycket att se just då, men vi bestämde att vi skulle förbi dagen efter istället.

Vi gick även upp på muren, dom har byggt som en träbro upp på ett av tornen så man kan se utsikten. Det är ju väldigt vackert runt muren och det är så fint att det ligger så nära vattnet. Mycket bilder genom hål i muren blev det...


Sen gick vi ut mot vattnet och satte oss och tittade på naturen och folk. Som sagt så är det väldigt väldigt vackert.


Sen bar det av mot Hamnen, där vi skulle försöka hitta ett ställe att äta middag på. Vi tänkte att eftersom Anna fyllt 35 skulle vi bjuda henne på middag. Det blev Florence eftersom Joda Bar, som vi besökte i december, verkade lite för fullt. God mat och trevlig atmosfär, trots lite snorkiga gäster i närheten.

Anna beställde Sjötunga (mer kommer jag inte ihåg), jag beställde en chili och limemarinerad kycklingfilé och Adde tog Oxfilé med grönpepparsås.


Gott, mycket gott var det. Sen tog vi en taxi hem till Anna och drack Bailey's (Anna och jag) och Whisky (Adde) och åt chips. Efter många timmar med prat och skratt sa vi godnatt och gick ut och sov i husbilen.

En mycket trevlig dag som skulle helt enkelt fortsätta dagen efter =).

Inte lika mycket bilder idag, jag har fotat lika mycket om inte mer, men de är för privata för att ha ut på bloggen, jag lägger ganska sällan ut bilder på människor på bloggen, dels för att jag inte riktigt gillar att bli fotograferad och att jag inte tycker att jag har rätt att lägga ut bilder på andra människor utan att dom uttryckligen sagt att det är ok.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails