fredag 1 juni 2007

J*vla ICA

Jag bor vid en ICA butik som måste vara den sämsta ICA butiken i världen. Alltså helt allvarligt, jag tror faktiskt inte dom har hört talas om service eller mottot “Kunden har alltid rätt”. Det är en ganska liten affär så dom har bara 2 kassor så jag kan förstå att det kan bli långa köer under rusningstrafik men annars bör det inte vara det. Jag jobbar själv i en ICA butik, har 6 års erfarenhet och 2 år som helg chef så jag vet hur det när, när rusningstrafiken är, och hur kunderna agerar… Dom flesta kunderna som handlar där är studenter så vi är väl inte så himla kräsna egentligen, vi behöver inte ha en massa lyxkäk, men man kan väl ändå få ha en vettig affär att gå till.

Idag - skulle jag köpa en macka till lunch innan jobbet. Jag var där 20 minuter innan jag började jobba och eftersom det tar 1 minut att åka dit var det massor med tid. När jag ställde mig i kö var det bara en kassa öppen och 7 kunder redan i kön. Då ställer sig kassörskan upp och går runt kassan och börjar fylla på mynt i CashGuard tornet och tar verkligen tid på sig. (1) Det är inte kassörskan som ska fylla på pengar, utan någon annan ska göra det samtidigt som hon/han fortsätter betjäna kunder (2) Eftersom jag har jobbat som kassachef vet jag att det tar ca 20 sekunder att fylla på mynten - om man bryr sig om att göra det så att det går fort. (3) Det ska inte vara 7 kunder i kön, utan 2, möjligtvis 3 innan man tillkallar ny personal.

När jag kom fram till kassan hade det gått 14 minuter, och hon hade fortfarande INTE tillkallat någon till den andra kassan. Och när hon sitter där så gör hon allt i SLOW MOTION. Hälsar inte när hon börjar med mina grejer och ser ut som hon sitter och käkar på en sur citron. Jo det var TREVLIGT.

Jag blir så jävla less! Hos oss är det ALLT att vara trevliga mot kunderna, våra chefer säger alltid “Varenda krona från din lön kommer från kunden” och det har varit något som jag alltid levt för, det ska vara så, PUNKT SLUT. Vi ropar på reserver till kassan när vi har mer än 2 kunder i kön samtidigt, vi försöker att göra vad som helst för att kunden ska känna sig välkommen. Jag säger inte att våran butik är bäst, absolut inte, det finns massor med dåliga saker, massor med saker vi kan göra bättre. Men vi försöker i alla fall, så fort jag sätter foten på vår butik - gör jag vad som helst för att se till att kunden är nöjd och att dom känner sig välkomnade tillbaka. Och när jag märker att mina medarbetare inte gör det, då säger jag till dem direkt, med en gång och ber om ursäkt till kunden. Kunden har alltid rätt! Därför blir jag både ledsen och arg när jag kliver in på ICA där jag bor och blir bemött på ett otroligt otrevligt sätt - som om jag stör dem. Jag är stolt över att jag har gjort ett bra jobb på ICA och att mina medarbetare och kunder tycker om mig och dom vet att jag gör mitt yttersta. Dom som jobbar på affären där jag bor Är inte stolta över sitt jobb, dom vill egentligen inte vara där - dom passar inte som kassörskor, dom bör inte jobba där. Nu säger jag inte att alla där är icke-service-minded, men det finns några som borde få gå!

Usch…vad arg jag blir ibland, tur att man har bloggen att skriva av sig på Tack för att ni lyssnar på mitt rabblade
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails