tisdag 6 oktober 2009

TisdagsTema: Gott

Utmaningen: Ett ätligt tema denna vecka. Vad tycker du är gott? Fota och få det att vattnas i munnen på oss andra. Eller fota något som någon annan tycker är gott kanske?

Jag älskar mat, både att laga och att äta. Men roligast är att laga något som andra tycker är gott, då känner jag mig som duktigast. Jag kan slava i köket i 12 timmar för en måltid för att bara få en liten positiv kommentar. Jag tycker även om att göra det mesta själv, jag vill inte ha halvfabrikat eller köpta ingredienser som man enkelt kan göra själv. Denna chiliolja är ett ganska bra exempel på det. Chiliolja är otroligt smakrik och man kan göra den mild och söt eller riktigt riktigt stark beroende på hur man själv vill ha den. Vi har gjort en stark stark variant som vi gillar att steka kött i, ha en marinad till kyckling, stänka på en bit med fisk eller att göra aioli på. Den går att använda till allt och förblir jättegod. Superduper gott och otroligt lätt att göra!

Fler TisdagsTeman finns här och på TisdagsTemas hemsida.

9 kommentarer:

http://nancyandi.blogg.se sa...

Fick chiliolja på en förrättsallad när jag var på middag för några veckor sedan och det var väldigt gott.

Mia sa...

Gott, gott....när det bränner till lite i magen *L* Duuu, man FÅR äta räkmacka till frukost!! ;-)

Carina - inspirera sa...

Javisst ser det gott ut! Så duktig du är - klarar jag det?
Ha en underbar tisdag.
Kramen.

Marie sa...

önskar att man inte jobbade så mycket, då skulle jag med stå i köket mera och laga god mat =)

marie roxbro sa...

Häftigt....o snyggt...säkert jättegott oxå

Marie Carpe Diem sa...

Spännande med chiliolja.

veronica-ifokus sa...

Jepp, det där är inte helt fel! Gör både på jobbet i dunk och hemma men då blir det i en mindre flaska =) Vitlöksolja är inte helt fel att ha på lut heller =) Fin tolkning och bild =)

VeckansDagar sa...

Ser gott ut, men hur blandar man, vilka ingredienser.

Anette sa...

Vilken bra idé! Jag som har odlat chili i år för första gången. Är det bara hackad chili och olja? Har du tid får du gärna ge mig receptet! /Anette

Related Posts with Thumbnails