måndag 12 oktober 2009

Ang. Chilioljan

I förra veckan visade jag en bild på min chiliolja och fick några kommentarer om det. Bl.a. Annette och VeckansDagar ville veta hur den var gjord. Och det ska jag säga er, den är superenkel. Till den stora flaskan jag har här, så använde jag 3 stycken 10 cm chili och olja så att det fyller flaskan, det är ca 1 ½ liters flaska.

Tvätta av chilin med vatten och såpa (om väldigt smutsig), torka av ordentligt. Om man missar det blir det ofta klegg i flaskan. Hacka smått, lägg hacket med frön och allt i flaskan. Häll på med valfri olja. Gott med olivolja men eftersom det blir väldigt chili-igt är det lika bra att använda matlagningsolja typ rapsolja.

Blanda om och låt stå på ett mörkt och svalt ställe i ca 3 veckor. Skaka flaskan ett par gånger i veckan. Efter 3 veckor kan man antigen sila bort chilin eller så kan man låta dem ligga kvar och börja använda oljan. När det börjar bli lite ont om olja, häll i mer vanlig olja och fortsätt att använda den, då kommer det att försvagas lite, men samtidigt har man hela tiden mer olja. Eller så gör man slut på oljan och gör en ny batch, eller har en ny batch på lut =)

1 kommentar:

VeckansDagar sa...

Tack för receptet, skall testa en liten sats till en början. Bra julkappstips.

Related Posts with Thumbnails