söndag 22 oktober 2006

Mumsig wok

Föreslog till gubben att vi skulle äta wok någon dag, men jag tror att han var väldigt skeptiskt till iden. Han trodde nog att det skulle vara tort och iiikkyyy. Men jag ville bevisa att det är ganska gott med wok. För att göra det riktigt lätt för mig så strimlade jag ner nötkött och kryddade den med svartpeppar och salt. Jag stekte på den med lite olja. När köttet är färdigstekt, började jag woka grönsakerna, jag var lite lat så jag köpte bara en påse med Findus wokgrönsaker, men man kan absolut strimla grönsakerna själv. När grönsakerna var färdig wokade, krispiga och varma. Så blandade jag i köttet igen och hällde på en burk med kokosmjölk. Sen kryddade jag kokosmjölken med soya, sötsur chilisås, sambal oelek och chilipulver. Men egentligen kan man krydda med precis vad som helst, vad man själv tycker är gott. Låt allt koka ihop. Under tiden koka nudlarna. Använd nudlar som du själv vill ha, jag valde glasnudlar, det tycker jag är godast. När nudlarna är klara, häll av vattnet och sen blanda med woken. Servera med sötsursås eller/och stark chili sås. Gubben blev helt betuttad och numera är det en maträtt som han gärna äter ofta, han gör det till och med själv. Så duktig så :)

Detta är ett av recepten jag lovade här.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails