söndag 15 oktober 2006

Chocolate Chip Cookies

Hemma hos mamma får man alltid gott att äta och dricka och ibland vill jag ju visa att jag också kan. Och sen är det ju så att jag får göra nästan som jag vill :) Eftersom jag tycker det är grymt tråkigt att laga mat och baka hemma hos mig för att mitt korridorskök är så äckligt, så gör jag det när jag kommer hem till mamma eller när jag är hos älsklingen.
Idag när jag var och handlade fick jag för mig att baka chocolate chip cookies, äkta Americanska. Men jag kom på att mamma troligtvis inte hade några chips hemma så det var lika bra att köpa med mig sånt hem. Jag hittade några choklad droppar som jag trodde skulle fungera.


Detta receptet använde jag:
1 1/4 cup mjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
1/2 cup smör/margarin
1/2 cup farinsocker
1/2 cup socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
225 g mörka choklad chips (choklad bitar - gärna sånna som håller i värmen)
100 g vita choklad chips
ev. 50 g jordnötter

Värm ugnen till 175 grader. Blanda mjölet, salt och bakpulver. Vispa ihop smör, farinsocker och det vanliga sockret med en el-visp. Knäck i ägget och vaniljsockret. Blanda mjölblandningen i smörblandningen lite i taget. Häll i choklad chipsen och ev. jordnötterna. Lägg bakplåtspapper på en plåt och klicka ut 1 tsk stora klickar av smeten. Baka mitt i ugnen 12-15 minuter.

Mycket smaskiga!

Jag fick även använda mammas mycket fina kakfat för att lägga mina kakor på. Ett väldigt fint litet fat :)

Update: This posting is for you Siro :)




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails