måndag 23 april 2007

Tjejsnack vecka 17 2007

Viktiga frågor
  • Ska man drogtesta 13-åringar? Motivera ditt svar. Ja om det kan förhindra ett liv fullt av droger är det väl värt det! 13-åringar ska INTE ta droger, punkt slut, och det är upp till vuxna att se till att det inte händer. Föräldrar har inte alltid koll på sina bar, tyvärr och då måste någon annan ta tag i deras framtid.
  • Tycker du att man ska ha övervakningskameror i skolorna? Motivera ditt svar. Det beror på vad man ska övervaka, det är klart att det är bra att man kan övervaka så att barn t.ex. inte kan ta droger på skolan, eller bli mobbade. Även bra för att kunna se att barn inte är vanvårdade i skolan, men samtidigt måste det ju vara någon som har hand om övervakningen, någon utanstående som ser till att övervakningen görs korrekt. 
  • Tycker du att det är ok om det finns övervakningskameror på andra offentliga platser, som bussar, affärer, gator, taxi osv. Motivera ditt svar. Ja absolut, om det förhindrar våld och brott så är det ju väldigt smart. Jag tycker inte man ska känna att man är övervakad, utan snarare att man ska känna sig skyddad. Övervakningen måste ju så klart göras korrekt så att det inte missbrukas men jag tycker i stort sett att fördelarna överväger nackdelarna. 
  • Ska du donera dina organ? Motivera ditt svar. Ja det ska jag, jag tycker att det känns bra att kunna hjälpa någon efter min död, jag kommer inte behöva mina organ ändå. Och sen vill jag inte att min familj ska behöva ta det beslutet, jag kan tänka mig att det är ett väldigt svårt beslut. 
  • Vad tycker du om dödshjälp? Motivera ditt svar. Jag tycker det är dödshjälp borde finnas för alla människor. Det är hemskt att folk som är sjuka eller dödssjuka och behöva lida, när det verkligen inte finns något att göra. Då är det bättre att hjälpa dem, om dom har bestämt sig, att ta sitt eget liv på ett värdigt sätt. Ge dem deras deslutsförmåga tillbaka, dom har ju förlorat sitt liv, varför inte kunna ge dem det lilla hoppet tillbaka. 




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails