måndag 7 november 2011

Kladdkakans dag


Idag är det Kladdkakans dag och jag älskar kladdkaka. Jag tycker det är den ultimata kakan. Söt och god, kladdig och seg och det bästa är att den är så otroligt lättgjord och snabb. Helt enkel perfekt. Sen kan man ju ändra den jättemycket också och därmed blir den så otroligt varierbar, vilket gör att jag aldrig tröttnar.

I helgen, till mitt "födelsedagsfika" gjorde jag en lite lyxigare variant av en kladdkaka nämligen en kladdkaka med tryffeltäcke. Det är egentligen en av mammas många underbara recept och den är godast i världen. Tryffeln kan ju varieras så att man kryddar den med kardemumma, kanel, apelsin, citron, lakrits, ja, vad som helst egentligen. Men jag är puritan och gillar den utan smak...

Chokladkaka med tryffel
150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl 

Tryffel
1 ½ dl grädde
2 msk smör
200 g choklad, mörk eller ljus
Alt: ½ dl pinjenötter

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 C grader. 
  2. Smällt smör  i en kastrull eller mikron och häll i en bunke. Tillsätt sockret och vispa tills sockret har smälts ner i smöret. När du "smällt" ner sockret är det dags att tillsätta kakao och vaniljsockret. Vispa tills blandat. Det är ganska tjock konsistens på smeten nu. 
  3. Tillsätt ägg och vispa ut. Därefter blanda i mjölet och vispa tills allt är ordentligt blandat. 
  4. Smörj och bröa eller använd bakplåtspapper i en springform. Häll ner smeten i formen och försök dra ut smeten över hela botten på formen. 
  5. Ställ i mitten av ugnen och grädda i 20 min. Ta ut och låt svalna i formen. 
  6. Under tiden så häller man grädde i en kastrull och låter den koka upp. Lägg ner smörklicken och låt koka någon minut. Hacka chokladen och lägg i en bunke. Häll över den kokta grädden och blanda tills all choklad har smällt. Låt chokladsmeten stå kylt i 1 timme. 
  7. Bred den kylda krämen över kakan ( ev och strö över pinjenötterna) 
  8. Ställ kallt i minst 1 timmen innan servering.


Njut!!!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails