söndag 15 augusti 2010

Storytel - Ljudbok direkt i mobilen

Gillar du Ljudböcker och har du en mobiltelefon i modell nyare - så kommer du tycka om tjänsten som Storytel erbjuder. Storytel erbjuder kunder med iPhone och Android-mobiler, tjänsten att streama ner ljudböcker till din mobiltelefon - både i online och offline läge.

Du "köper" en ljudbok och börjar lyssna på den, tjänsten använder sig av ditt datatrafiknät - vilket i de allra flesta fall är gratis för dig som kund (beroende på hur mycket du använder datatrafiknätet osv). Om du vid något tillfälle skulle mista din 3G täckning, har tjänsten redan (om du har aktiverat det) laddat ner boken till din telefon och du fortsätter att lyssna utan några avbrott.

Jag har testat tjänsten i ca 1 månad och laddade under den tiden ner 2 ljudböcker, Babben Larsson's Jag vägrar att dö nyfiken och Lasse Wierup's Kokain. Babben's bok är verkligen att rekommendera om man tycker om Babben - den är lättsam, klok och rolig. Wierup's bok var inte lika rolig, men intressant på sitt sätt. Dock har det inte så mycket med själva tjänsten att göra, förutom att dom har många olika sorters böcker t.ex. skönlitteratur, biografier, faktaböcker.

Jag ville direkt ha "Offline" läge på mina böcker och laddade därför ner dem direkt, eftersom jag vet att där jag bor är det otroligt dålig täckning och vill jag lyssna på böckerna t.ex. i bilen när jag är ute och åker, är det ett måste. Kanske jobbigt att behöva komma ihåg det, men samtidigt så är det inte så jobbigt att göra det.

En sak som jag kände kunde vara bättre är att om man nu råkar ha W-Lan täckning där man är, att Storytel tjänsten skulle använda sig av det istället för att använda sig av datatrafiken. Inte för att det är så mycket datatrafik som den behöver streama ner, men ibland kan man ju vara sådär på gränsen - och då är det dumt om  man skulle överskrida sitt månadsbehov på abonnemang.

Från hemsidan:
Vi ser det som vår livsuppgift att göra det enkelt, smidigt och prisvärt för alla att njuta av att lyssna på ljudböcker. Ljudböckerna du lyssnar på som Storytel kund är alltid baserade på böcker skrivna av våra allra bästa författare, alltid upplästa av professionella skådespelare. Ljudboken har mindre än 50 år på nacken men har snabbt blivit en viktig del av bokmarknaden.

När du blir medlem får du en gratis ljudbok som du själv väljer - därefter kostar det 89 kr/mån eller 169 kr/mån beroende på hur många böcker man vill ladda ner. För 89 kr/mån får man 1 ljudbok och för 169 kr/mån får man obegränsat antal böcker i månaden.
Erbjudandet har jag fått ta del av som Buzzador och det har verkligen varit jättetrevligt att göra. Jag fick även ett bra erbjudande om att fortsätta som kund hos Storytel men eftersom jag har så otroligt många ljudböcker som jag inte hinner med att lyssna på ändå, så valde jag att tacka nej. Men jag funderar möjligtvis på att ta erbjudandet ändå - Adde lyssnar ju väldigt mycket på ljudböcker.

Något som vore jättebra är om man skulle kunna ha ett konto tillsammans, t.ex. att jag och Adde skulle kunna ha samma konto, och därmed båda kunna ladda ner samma böcker eller olika böcker beroende på vad man själv är sugen på. Dock vet jag inte om det är möjligt att göra så...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Fotograf © Copyright - All rights reserved.
Bilderna på denna blogg tillhör mig och får ej spridas utan lov.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails