fredag 16 september 2011

GTU-10 for Smartson

Jag tänkte visa lite hur jag använder Garmin GTU-10 som jag har fått vara testpilot för via Smartson. Jag har testat den ett par veckor nu och jag gillar den verkligen.
Först och främst så länkar man ihop datorn och GTU-10 via en USB-sladd och skapar ett konto på Garmins hemsida. Sen är det bara att sätta igång och tracka med Garmin GTU-trackern.
Det första jag gjorde var att skapa så kallade geofences, i stort sett ett inhängnat område där GTU-10 kan vila eller ett område som är "safe".
Jag skapade ett runt om vårat hus, så att säga att, ett område där jag inte belver bli informerad om var GTUn befinner sig. Så fort den träder in i området, skickas ett mejl och då vet jag att den är "hemma"...
Och sen när GTUn går ut ut området så får man ytterligare ett mejl så att man vet att den har lämnat området.
Jag skickade iväg GTUn med lillebror så att jag kunde se var han tog vägen...
När GTU'n sen är iväg på äventyr kan man både med datorn och mobilen (iPhonen) tracka GTUn. Här ser man att GTUn och lillebror är iväg på golfbanan.
Det går även att få SMS för att veta var sin GTU är, så fort den går ut ur ett område och går in i ett område. Väldigt smidigt.  
Och när den kommer in igen...
Man kan ställa in frekvensen av att GTUn skickar uppdateringar. Just här har jag ställt in en uppdatering av 5 minuter, men man kan få uppdateringar mellan var 30 sekund till nån gång varje timme.

Tänk er hur bra detta vore om man sätter GTUn på en hund, då behöver man inte riktigt vara orolig för att man inte skulle hitta den om den sprang bort, utan man vet i stort sett hela tiden när och var han är.
Om man inte vill köra trackingen via datorn eller internet så kan man ladda ner en gratis app från Garmin till sin iPhone.

Och så här ser det ut när man trackar via telefonen.

Steg för steg på lillebrors resa...

Ytterligare ett par uppdateringar...

Och så ytterligare ett par uppdateringar och nu är lillebror klar på golfbanan...
Sen dess så har vi använt GTUn för att tracka en bil, flyttkartonger, Adde på jakt och ett paket på posten. Det är ganska mycket roligt att hitta på med trackern och när vi skaffar hund så kommer den här bli perfekt samt när vi är barnvakt för kompisars barn så kommer den bli väldigt underhållande! =)





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Karoleen - Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails