måndag 21 februari 2011

En helg i Göteborg

För över ett år sedan, när vi fotade på Grevinnan och Sirs bröllop så fick vi en SmartBox som tack för hjälpen. Vi har försökt att hitta en helg som skulle passa att åka iväg och mysa lite bara Adde och jag men det har varit svårt att hitta en ledig helg.
Men nu började det brinna i knutarna eftersom Boxen gick ut feb 2011, så då såg vi till att boka en helg i början på februari. Det var inte helt lätt att komma på var vi skulle åka men så bestämde vi att vi skulle ta Göteborg. Men om man nu skulle åka hela vägen till Göteborg så kändes det som att vi kanske kunde behöva  bo på hotell två nätter istället för en natt. Sagt och gjort vi bokade in den första natten på Scandic Europa - bara ett ställe att sova på eftersom vi skulle åka ner på sent på fredagen. Andra natten bokade vi med SmartBox:en på Elite Park Avenue Hotel mitt på Avenyn. Och sen var det bara att vänta på våran mys-helg i Göteborg.

Förrförra helgen var det dags. Vi tänkte försöka åka vid lunch på fredagen så att vi inte bara skulle komma fram när det var dags att sova. Men våra planer ändrades ganska mycket dels på grund av snökaoset dels på grund av jobb. Så när vi väl kom iväg så var klockan 18.30. Vägen ner var snöig och trist men egentligen var det inga större bekymmer och med lite kaffe i magen gjorde det att vi höll oss vakna hela vägen. Men det tog lite längre tid än det skulle på grund av snön.

Förra gången vi var i Göteborg var 2008 när vi gick på Bruce Springsteen konsert på Ullevi så en att köra hela vägen ner med Bruce Springsteens nya skiva The Promise var lite deja vu.

Väl framme i Göteborg var det lite virrigt att ta sig fram med bil till Scandic Europa, ett hotell som ligger i anslutning till köpcentret Nordstan. Men väl framme var klockan ganska mycket så det blev en snabb visit i lobby med incheckning och sen tog vi oss till rummet där vi stupade i säng, efter jag pillade på alla kul gadgets som bara hotellrum har =) Tyvärr var jag alldeles för att fota rummet så tyvärr har jag bara två bilder från rummet. Men det är så det är ibland. Lite kul var ju att de också välkomnade oss med choklad och nötter. De vet hur man gör för att känna sig välkommen!

Efter en mysig natt på hotell så vaknade vi alldeles för tidigt men utvilade och vi tog oss ner till frukosten. Tyvärr har jag inga bilder på det heller, men gud så gott det var. Det var en underbar hotellfrukost. Det fanns scrambled eggs, bacon, prinskorvar, ägg, pannkakor, bröd av alla dess slag, mängder av ostar, frukt, grönsaker och croissant osv. MUMS! Vi satt länge och åt en jättegod frukost och njöt verkligen av att vara lediga. Efter frukost rullade vi upp till rummet och plockade ihop våra grejer och checkade ut.

Vi tog oss de 2 metrarna till Nordstan köpcenter och gick i affärer och bara umgicks tills vi var trötta i benen och mådde lite så där. Det var nog lite för varmt i köpcentret och så hade vi nog ätit lite för mycket till frukost för vi mådde helt enkelt inte så bra. Efter ett tag satte vi oss på ett fik, Smakrikt i sofforna och bara pratade. Men sen bestämde vi oss för att åka vidare till nästa hotell och checka in.

Lättare hotell att hitta till och ett ganska mycket trevligare ställe. Elite Park Avenue Hotel är ju där kändisarna bor när de besöker Göteborg, iaf Bruce Springsteen samt bandet.
Så det är ju ett lite finare hotell med trevligare dekor. Vi fick checka in och gå upp till vårat rum för att vila lite, för vi hade tänkte att ta och hitta något fin resturang i närheten för att äta middag på men vi hade ännu inte kommit på vilken.
Hotellrummet var väl ett standard rum egentligen men jag gillade sängen och vissa av möblerna i rummet. Sängen var verkligen något som jag skulle kunna ha haft hemma hos mig. Jag gillar stolparna. Sen älskar jag sänglampan. Snygg som bara den.
En liten sittpuff i hallen. Like very much. Det är väl att den är i mörkt trä som gör att jag tycker den är snygg. Vet inte om jag skulle vilja ha en dyna i vitt fejkskin men ja ni förstår. Perfekt för en hall eller i fotändan av sängen som en liten avlastningsyta.
Sängbordet på ena sidan (?) var snyggt men det var inte speciellt snyggt att dom hade två olika sängbord. Ganska fult. Men det här bordet var snyggt och enkelt och elegant. Och igen titta på den där sänglampan... MUMS!
Badrummet var väldigt standard, men jag gillar verkligen att dom hade handdukstorkar/värmare och jag är lite svag för dessa handfat - vet inte riktigt varför men jag gillar dem verkligen.
Vi hade ganska fin utsikt ner för Avenyn men tyvärr var det en stor byggnadsställning i vägen för fönstret så det var lite trist. Men men behöver de renovera så behöver de.

Vi la oss och vilade lite och sen kollade vi Göteborgs-appar på iPhonen för att hitta något trevligt ställe att äta på. Det fanns många att välja på men eftersom det var lördag och lördagen innan alla hjärtans dag, samt Melodifestivalslördag i Göteborg så tänkte jag att vi aldrig skulle få plats någonstans. Men när vi bestämde oss för att försöka boka på Meet, en typ steakhouse restaurang på en tvärgata från Avenyn så fick vi det sista lediga bordet på den första sittningen. Vilket började ca 45 minuter senare så det var att vila lite snabbt och sen börja göra sig i ordning för en middag på tu-man-hand.
Vi promenerade bort till resturangen, vilket tog ca 2 minuter, och det var en sån där mysig kväll. Mängder med människor var ute på avenyn, säkerligen många som var på väg till Mellon och till andra resturanger.
Restaurangbesöket var helt otroligt. Vi åt god mat och vi drack gott vin och allt var guld.  Köttet smälte i munnen och jag kan fortfarande känna doften av den fantastiska oxfilén som jag åt. Vilken middag! Vi var så otroligt nöjda och belåtna båda två, men också otroligt mätta. Vi tänkte att vi egentligen skulle ta oss en öl på Bishops Arms som fanns på hotellet men valde att gå "hem" istället och bara njuta av att vara på tu-man-hand. Ibland finns det ju inget mysigare än att bara vara tillsammans.

På morgonen så blev det frukost och jag som vanligtvis HATAR frukost men ÄLSKAR hotellfrukostar bara längtade efter ett par timmar med god mat, tidningen och prat med min älskling. Tyvärr blev vi extremt besvikna båda två. Frukosten hade en varm del och en kall del, den varma delen var tyvärr iskall vilket inte var speciellt gott. Jag menar har ni ätit iskall scrambled eggs eller iskall vita bönor i tomatsås. Gör inte det för det är extremt äckligt!

Så efter att vi ignorerat en varma delen fick det bli en god smörgås-hotell-frukost istället. Men det var trevligt också men eftersom vi var så besvikna med frukosten fick vi inte riktigt heller någon matro. Så det blev en ganska snabb frukost. Eftersom det redan hade blivit sena förmiddagen började det bli dags att checka ut, trots att hotellet har en sen utcheckningspolicy på söndagar, till kl 18. Väldigt smart! Men vi hade ju en lång väg hem och det kunde vara skönt att köra hem i dagsljus. Men innan utcheckning så fotade jag lite i lobbyn.
Det finns alltid en massa fina detaljer i en hotelllobby tycker jag. Speciellt vackra ett par ganska höga, 40 cm kanske vita glaskrukor som de ställt otroligt vita magiska orkideer i. Helt otroliga, men jag fotade aldrig dem tyvärr.
Sen hade de en lite loungeavdelning som man kunde sitta och ta sig en drink i - alltid mysigt med soffor och soffgrupper.
Efter utcheckning började vi den relativt långa resan hem. Men eftersom vi har en liten på-vägen-hem-från-Göteborgs-tradition så var vi tvungna att stanna till i Jönköping och gå på IKEA. Förra resan så köpte vi massor med möbler på vägen hem, bl.a. vårt matsalsbord. Så vi gjorde en favorit i repris och sen tog vi lunch på McDonalds. Sen fortsatte vi hemåt och på sena eftermiddagen så rullade vi in i "byn" och stannade till vid affären och köpte lite proviant för att klara oss resten av söndagskvällen.

En otroligt mysig helg tillsammans då vi verkligen inte hade några planer eller måsten och vi bara njöt av att vara tillsammans. Tack för SmartBox:en Grevinnan och Sir och tack älsklingen för en mysig helg!

We had a great weekend in Gothenburg a couple of weeks ago and I really loved just spending time with my baby. We had dinner at an awesome restaurant and we just had a great weekend. Thanks Grevinnan and Sir for the SmartBox and baby because you make everything better!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Karoleen - Photographer © 2005-2010 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .