onsdag 16 juli 2008

Kairo, Egypten - Dag -2, -1, 0

Nu sitter jag i Kairo, Egypten och solen skiner och det är 30 grader varmt. Helt fantastiskt. Det enda jag är ledsen för är att jag inte kan ta med mig datorn ut på balkongen och sitta och skriva därifrån. Har inte lösenordet till routern heller så jag kan inte koppla upp min lilla bebis... Så jag får sitta här och titta ut och drömma mig bort istället. Tänkte ta och bertätta lite om festligheter och annat kul som hände i helgen.

På lördagen var vi bjudna på övernattningshelg på Ingarö, i en av mina bästa kompisars, K2's föräldrars hus - oj det där lät invecklat. Anywhoo...Eftersom vi hade en del att göra i helgen så kunde vi tyvärr inte sova över, väldigt sorgligt faktist. Vi hade hemskt gärna sovit över och drukit oss redlösa - men vi har ett visst ansvar ;-). Vi hämtade upp Berget hemma hos sig och sen åkte vi ut till Ingarö, till ca 13.00. När vi kom fram, var Fritch och J (vi måste ta och hitta på ett bättre "smeknamn" för honom) redan där. Det bjöds det på husgesyn (heter det verkligen så) och lunch - Couscoussallad och bröd med ost. Mycket trevligt och gott trots att K2 och K (K måste också få ett "smeknamn") tillagat det helt själva ;-) .


Efter maten och fika så gick vi ner till stranden och badade. Årets första dop - äntligen :-), eller inte.... Det var svinkallt men vi hoppade i alla fall i alla 7, men trevligast var nog bara att ligga i solen en stund och steka. J och K fick bada två gånger eftersom dom blev attackerade av måsbajs.


Efter badet mötte vi upp med K2's syster L och henns sambo Ö, och gick hem och spelade krockett. Lagen var lite mixade, men jag tror faktist de andra lagen fuskade ;-). Fritch och jag spelade efter alla spelets spelregler och kom tyvärr sist. Men vad då, vi är inte bittra för det :-). Efter kroketten börjades det med matlagningen, det skulle bli grillat och tillbehör. På sommarent är det det bästa som finns :-) Pojkarna satt självklart igång grillen och stod och drack öl medans tjejerna stod i köket och fixade med varsin GT (Gin&Tonic - för er ovana ;-) ) i handen. Det blev som vanligt mycket skratt och mycket stoj - och eftersom vi känt varandra sen vi var i öppna förskolan blev det en del nostalgi också.


Innan middagen blev det även frågesport - som jag i stort sett gissade mig genom men jag kom ändå på delad 1:a plats... Wohoooo :-) K stog för grillningen, både kyckling och fläskfilé och det blev verkligen jättesmaskigt. Sallad, potatis och och en väldigt god mango chutney sås - avnjöts med ett glas vin. Kvällen kunde inte avslutas på ett bättre sätt. Igen var det nostalgi och skratt som domderade men även nya spännande ämnen, orchider, vad muskeln oxfilé har för funktion och diverse annat ;-). Tyvärr eftersom natten för vår del skulle bli väldigt sen eftersom vi skulle vidare via Brain till East Ride - var vi tvungna att skippa 3 kampen, men jag tror det bara var bra annars hade vi vunnit den ;-). Tack sötnosar och respektive för en underbart trevlig dag!

Andreas och jag åkte ifrån Ingarö vid halv elva och tog oss ner till Brain. Väl i Brain smög vi in i huset, där pappa och Tim sussade och började packa bilen. Vi hade 4 flyttkartoner, 6 vardagsrumsstolar (köpta på IKEA dagen innan) samt massor med andra små prytlar som skulle ner till East Ride. Förvånansvärt så hade vi faktist utrymme över - vi skulle nog kunnat få in 2 flyttkartonger till och lite små plock. Sen åkte vi vidare till East Ride - vi var framme strax efter 02. Medans Andreas lastade ut bilen, plockade jag undan samt gjorde plats för de nya grejerna. Städade även av i köket och plockade ur IKEA påsarna och satte igång diskmaskinen med den nya sakerna som vi köpt. Därefter stupade vi i säng vid kl 03. Tanken var ju att vi skulle vara uppe och montera stolar och så vidare... Men vi orkade verkligen inte.

Jag gick upp strax efter 6 och började plocka och städa. Vi har fått ihop extremt mycket packmaterial efter våra IKEA resor så de var tvungna att plockas undan - ur Andreas mammas, A, rum (där vi har förvarat allt packmaterial, returmaterial, loppisgrejer och diverse annat skräp). När Andreas vaknade vid 7, satte han igån nerbärning av lite tyngre lådor och sen satte han igång med montering av stolarna. Vi hann plocka ur A's rum samt plocka iordning i kök och vardagsrum och montering av 3 stolar innan vi märkte att A's plan skulle landa 20 minuter tidigare än planerat. Det betydde att vi i stort sett redan var sena. Snabbt satt vi på oss kläderna och åkte iväg till Lindköpings flygplats. Tyvärr blev vi några minuter sena. När vi plockat upp A, åkte vi och käkade på BK och handlade samt pantade på Coop. När vi kom hem var det dags att plocka ur Andreas pappa, B's rum och A fick hjälpa till att skapa lite utrymme för att få plats med sakerna. Sen blev det middag, löksoppa till förrätt och kyckling med gorgonzolasås till middag. Efterrätt blev det ingen eftersom vi var tvugna att åka tillbaka till Järna och packa min resväska - till Kairo. Jag skulle ju vara borta nästan 1 månad så det är ju en del som ska med. Sen ska jag ju även gifta mig så det är ju väldigt mycket som ska med då också. När vi kom till Järna spenderade vi nåon timme med sista plockande och vägande av väskan. Och stupade i säng vid halv 2.


Eftersom flyget gick 08:50, åkte vi ifrån Järna vid 05:30 och resan up gick bra. Incheckningen tog lite tid eftersom personalen inte verkade jobba på full kapacitet ;-). Vi hann till och med en sista på Arlanda innan jag åkte iväg. Lite stressigt var det ju när jag kom till säkerhetskontrollen och kön var grymt lång. Men det gick bra även det. Jag skulle åka till Kairo via Kiev, Ukraina och i Ukraina har jag aldrig varit tidigare - trots att jag är en väldigt van resenär. Vid gaten var ground crew så otroligt otrevliga så jag höll på att smälla av. Att flyga med AeroSwit (Ukrainian Airlines) och via Kiev var en upplevelse, men gick bra ändå :-) Flygresan till Kiev var 2 timmar och 10 min lång och 2 timmar och 9 minuter skrek det ett barn i örat på mig - Mamman försökte ett tag med att kväva ungen för att få tyst på den, men det funkade inte. Jag hade ju min dator så jag höjde volumen och hoppades på att jag inte skulle bli allt för döv - det ringer fortfarande i öronen - men det är väl inget att oroa sig för eller? ;-). När vi landat och kom in till terminalen stod det 10000 människor i passkontrollskön och jag blev lite paff. Som tur är hittade jag Transitskylten efter mycket letande och försökte komma genom dörren där. Tyvärr var den inte öppen så det verkar som att man bara får gå genom där om man hade en "säkerhetspolis" med sig. Jättekonstigt. I alla fall, jag kom genom och säkerhetskontrollen tog tid men jag hade ju all tid i världen.... Nästa i alla fall. På flygplatsen var det ca 10000 ryssar i en terminalbyggnad som inte var större än en fotbollsplan - lite tight :-). Tyvärr var eluttagen få så jag kunde inte ladda batteriet på min dator så jag fick klara mig utan den på nästa flygning. Flyget till Kairo gick lite bättre, jag hade ingen bredvid mig så det var gott om utrymme. Inflygningen som brukar vara magnifik, var lite trist eftersom det var ganska disigt. Men strax innan 19 landade jag i Kairo, i 34 gradig myshetta. Det var faktist inte så himla varmt, utan mer en behaglig värme :-) Vi får se vad jag säger om några dagar.

På vägen hem från flygplatsen stannade vi hos frisören för att klippa mitt hår och sen hos juveleraren för att kolla ringarna. Snacka om att vi landade på backen springande (eller hur nu ordspråket går). Nu är jag i alla fall nyklippt och det känns ganska bra eftersom det verkligen behövdes. Mamma och jag kom till lägenheten (som jag inte tidigare har sett) strax innan midnatt. Efter uppackning och lite telefonsamtal från släkten, kom vi i säng efter 2. Tydligen under natten har det varit en jordbävning i grekland, 6.4 på richtersscalan - vilket mamma kände av - jag sov som en gris.

Nu på morgonen har vi suttit på balkongen och njutit av det otroligt fina vädret, 30 grader i solen - men tyvärr lite smoggigt. Tyvärr ser man inte pyramiderna idag (som man vanligtvis bör göra), men förhoppningsvis ser man dom en annan dag. Telefonen har ringt hela morgonen, jag är helt förvånad över hur många mamma pratar med varje dag :-). Non stop talking!

Nu ska vi ta och äta frukost - kl är ju "bara" 11:35, så det börjar bli dags. Idag ska vi till skräddaren för att fixa klänningen så det ska ju blir en upplevelse - tydligen ligger det i en del av Kairo som min släkt säger att dom inte vill visa mig... haha... det ska bli intressant :-) Haha.. jag tar nog lite bilder så kan jag lägga upp dem på bloggen så får ni se hur "hemskt" eller inte hemskt det är :-).

Nu har jag suttit här och skrivit här i 1 timme snart men blivit avbruten 10 gånger för att prata med någon kusin eller kompis till mamma, alla vill ju hälsa en välkommen :-). Men det kan även vara att jag är så fruktansvärt trött att det tar sån tid... men så är det.

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige...



Feel free to "borrow" texts and pictures, please let me know and link back here. Contact me at mail@karoleen.se

1 kommentar:

Marianne sa...

Välkommen till Kairo! När står bröllopet, är det snart?

Det är lite varmt här, men det är nog skönt när man är så nyanländ som du, själv håller jag mig gärna inomhus när det är som varmast under sen eftermiddag.

Du måste berätta mer om det där området som släkten inte vill visa dig! Jag är jättenyfiken! Du får ju se och uppleva sådant som jag inte får, jag har ju ingen släkt här!

Ha det jättebra och lycka till med alla förberedelser!!!

Related Posts with Thumbnails