torsdag 17 juli 2008

Kairo, Egypten - Dag 1


Trots tusen telefonsamtal och att vi åt fukost efter 12, kom vi äntligen iväg till skräddaren.

3esh fino med roumi ost och Te (Baugette liknande bröd som heter fino och roumi ost - lik parmesan i konsistensen men starkare)

Innan skräddaren åkte vi förbi en sko och väskaffär eftersom jag inte fick med mig så många par skor. Jag fick med mig 2 par skor - ballerinor och en matchande väska :-).

Jag köpte ett par vita och guldiga skor av samma modell. Dom var verkligen hur sköna som helst att gå i och jättesöta. Väskan matchar de guldiga skorna och är av D&G modell.

Skräddaren Fathi Mohammed, är tydligen en välrenomerad skräddare av bröllopsklänningar. Det tog oss ca 1 timme att åka till Wist el ballad, alltså mitt i stan - på direktöversättning. Men när vi kom fram var vi tvungna att åka runt runt runt i ca 30 min - 1 tim för att hitta en parkering. Gissa om det var varmt?

Och inne hos skräddaren var det om möjligt ännu varmare. Men jag fick i alla fall prova en klänning och han fick ta in en massa men tillslut kändes det ricktigt bra. Nu ska han lägga till sidenet som ska gå ovanpå och arbeta in alla pärldetaljer.

En liten bild på släpet, inte follat ordentligt ännu eller så men ändå.  Detta var första gången jag verkligen kände att nu är det dags - nu händer det på riktigt. Jag satte även på mig korsett för första gången :-) Det var en spännande upplevelse - luft är rätt trevligt har jag nu märkt...

Efter skräddaren åkte vi iväg till nästa destination vilket var någon sorts utomhus textilmarknad, Uokalt al Balah, där dom sålde allt från strumpor till underkläder (i väldigt udda utföranden) till gardiner till sängkläder till tyger. Tyvärr var det inte lika hemskt som mina släktingar sa... utan jag tycker att det såg ut som en trängre variant av Khan el Khalili... Vi gick till en affär mitt i smeten som heter Sinurita - en av de finare tygaffärerna. Mamma köpte massor med tyger och som allt i Kairo tar allting ganska lång tid.

En otroligt suddig bild på en massa tyger - något måste man ju roa sig med när jag bara sitter och väntar. Jag hittade ett jättefint tyg som jag tänkte vore jättefint som sängöverkast. Vi har ju kollat i sverige på sägnoverkast och då har dom ju kostat ca 700 kr - tänkte det vore trevligt att fixa något i egypten, något som man kanske syr själv. Men tyget som jag ville ha kostade 400 egyptiska pund/metern vilket är ungefär 450 sek/meter. Så det kanske inte blir så mycket billigare.

Därefter åkte vi till mina vänner Maha och Mai och spenderade kvällen med dem och deras barn. Jag träffade Maha och Mai 1994 i Malaysia och sen dess har vi varit jättebra kompisar - och trots att vi inte ses på över 4 år... är det som ingenting har hänt...Mycket mycket trevligt :-)







~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Feel free to "borrow" texts and pictures, please let me know and link back here. Contact me at mail@karoleen.se

2 kommentarer:

Johanna sa...

Gud vad mycket härliga tyger!!!

Marianne sa...

Spännande! Tack för tipsen om tygmarknaden och tygaffären, väldigt bra för jag behöver en del tyger att klä om möbler, sy gardiner, sängöverkast ...

Är det här Downtown som det kallas på engelska?

Related Posts with Thumbnails