onsdag 2 september 2009

Kycklingfond

När vi var ute och geocachade med Grevinnan och Jugge så hade vi köpt en helgrillad kyckling och då fick man ju en massa ben och skin över. Jag tog och frös in dem och i förra veckan tog jag fram dem igen för att göra en kycklingfond.

Jag tog benen och skinnet från 1 kyckling, 1 lök som jag kvartade med skalet kvar, 4 krossade vitlöksklyftor med skalet kvar och 2 slantade morötter och la i en kastrull. Hällde på vatten så att det täckte allt och kryddade med rosmarin och timjan.

Sen var det bara att koka ihop allt i ca 4-6 timmar. När det kokat klart silade jag buljongen både med en sil samt körde allt genom ett kaffefilter för att verkligen få det rent.

Därefter hällde jag tillbaka buljongen i en kastrull och lät det reducera till ungefär ½, man kan fortsätta och reducera till 1/4 men det är upp till en själv.

Smaka av med kryddor om man så behagar. Detta är så mycket godare än köpt fond.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails