torsdag 30 juli 2009

Gotland dag 6

Vi gick upp tidigt även idag och fixade i ordning husbilen och oss själva. En liten rundtur för att fota omgivningarna innan frukost var trevligt. Vädret var helt fantastiskt, soligt och varmt.

Efter en missad cache pga att jag inte inte kunde läsa kartan ordentligt bestämde vi att vi skulle ta en lugn förmiddag i solen istället. Sandviken är en otroligt mysig plats som vi varit tidigare. Anna och vi var här i december förra året kring advent. Då älskade vi stället med det fantastiska vattnet och vackra klippor. Vi har haft många drömmar om huset vid udden.

Idag var det desto varmare och vi började med ett bad i det ganska kalla vattnet. Sen var det bara att läsa bok i det underbar solskenet.

När vi bestämde oss för att gå upp och åka vidare, för att inte bränna oss för mycket, så var det desto mer folk på stranden. Men som sagt så rekommenderas stranden varmt inte så turistigt som många andra ställen och det finns även ett café om man är intresserad. Även underbart resten av året.

Vidare norrut och lite på svärföräldrarnas uppmaningar samt en logg i en cache åkte vi in till Sysne. Vid Sysne har de en fiskbutik och jag kunde inte låta bli att gå in och köpa rökta räkor. Det blev lite andra godsaker till middag. Oj va gott det luktade där inne! De har även glass om man behöver det.

Sen rundade vi udden och kom fram till att svärföräldrarna verkligen hade rätt, här var det en underbar övernattningsplats. Tyvärr lite för tidigt för att ställa upp för vår del, men vi njöt av naturen ändå.

Gräset intill vattnet fick det nästan att se ut som att det var strand hela vägen ut.

Sen bar det av mot Herrvik och skulle plocka några cachar. Dock bestämde vi att ta mat först och gick in på Hamnkrogen.

Det var ett väldigt trevligt ställe med en underbar ute, altan-del. Vi satte oss i solen och beställde in mat, maten var ganska dyr ca 200 kr som medelpris. Vi beställde in varsin hamburgare.

En väldigt god hamburgare faktist trots att den var ganska enkel. Köttet i burgaren var otroligt mört och saftigt. Dock var det väl lite minus med vanliga pågen hamburgerbröd och typ stekhouse pommes från en påse. För 149 kr tycker jag nästan att man bör få hemmagjorda pomme frites. Men god var den ändå!

Hamnen var väldig fin. Vi njöt otroligt mycket av det underbara vädret och den goda maten.

Sen bar det av mot Anga för att plocka en cache och av en händelse hade dom en prylbod mittemot. Jag blev glad.

Vidare till Gothem för en snabbvisit.

Sen kom vi fram till Slite och såg till till att fylla på vatten i hamnen. Sen var vi uppe vid kvarnen och fotade lite.

Sen började vi leta ställe för natten och vi hittade både det ena och andra ställe men kände inte riktigt att det var rätt. Men in på väldigt små vägar var vi i alla fall.

Tillslut åkte vi ut mot ön Asunden. Som visade sig vara en ö med en bro över från fastlandet. Dock när vi kom fram visade det sig att det var ett militärt skjutfält och därmed fick man inte åka in med motorfordon.

Vi bestämde oss för att ställa oss utanför området och ha det som nattstopp. Det var ju en underbart vacker plats.

Vi tog en långpromendad på 1 1/2 timme runt om ön och tittade på raukarna på området.

På andra sidan var det också fint, dock inga raukar. Dock fanns det betande får och en cache.

Utsikten åt ena hållen i husbilen var väl kanske inte jättefint, Cementa i Slite, men vi struntade i det.

Till förrätt åt vi de rökta räkorna. Som var helt gudomliga! Räkfrossa!

Sen blev det rökt citronpepparmarinerade laxfiléer med fäskpotatis och romsås. Snacka om att det var en riktig festmåltid.

Vi var så otroligt mätta och belåtna efter maten, så vi tittade på solnednågnen och därefter tog vi natt.