tisdag 28 juli 2009

Gotland dag 4

Om jag ska vara helt ärligt nu så är det enbart när jag kollar på bilderna på var vi har varit som jag kommer på vad vi har gjort. Vi har hunnit se så himla få dagarna. Mycket vackert och mycket historiskt och mycket roligt. Cacherna har tagit oss till platser som vi aldrig hade besökt annars. Så vi kan ju säga att detta har helt klart varit en underbar resa hittills.

Vi såg till att vakna tidigt idag så att vi kunde komma iväg i lite bättre tid. Frukost åt vi som vanligt i husbilen. Vi hade verkligen en enaslående utsikt. Kuststräckan var helt fantastiskt!

Sen började vår resan norrut, med ett stop i Vandburgshamn för att fylla på vatten och slänga lite sopor. Därefter följde vi en cache karta och stannade vi ganska många olika stop. En ganska stort antal kyrkor framför allt. (En geocaching serie, där man får besöka ganska många kyrkor).

Hamra kyrka var först ut. En väldigt läcker kyrka med många påbyggnader.

Där efter blev det ett stopp på Öje kyrka, där de hade en ganska trevlig samling av gamla gravstenar/nyare runstenar. Lite intressant är att Carl von Linné tydligen stannat här och sett runstenarna. Lite historia är aldrig fel :-).

Ett annat stopp blev Sjömärket. Det har tidigare varit en Gotlands största sjö, men nu finns inget kvar. Därför har de satt upp ett "sjömärke".

Vi drog vidare till Hemse som jag hade läst om i Gotlandsguiden. Vi tänkte att vi skulle äta lunch och strosa lite "på stan". Vi hittade en resturang som jag faktiskt inte har någon som helst aning om vad det hette. Lite smådyrt var det men dom hade i alla fall en otroligt god hamburgare. 130 kr kostade hamburgaren.

En jättemysig uteservering hade de också. En liten del av storstan i en liten by.

Efter lunchen promenerade vi runt lite i stan och kollade i affärer. Inget speciellt i äffarerna utan mest sånt där som finns lite överallt. Men jag hittade i alla fall ett par solglasögon.

Sen bar det av mot kusten igen för att ta en tidig eftermiddag. Vi fick leta en stund men kom till slut fram till ett ställe som vi kunde tänka oss. Och så fick vi lite sällskap också. Som vanligt på Gotland och vid kusten så är det oftast en hage eller betesmark man åker på så det var bara att morsa på grannarna.

Men tillslut hittade vi en jättebra plats vid en så kallad "diffusstrandlinje". Ett mysigt ställe, ganska udda med en mängd större stenar över allt. Vi tog på oss badkläderna och gick ner till stranden och försökte bada. Vattnet var varmt och behagligt men tyvärr var det bara dybotten överallt. Och det betydde att vi bara sjönk ner i dyn och eftersom det var så långgrunt kom vi liksom aldrig i. Så vi avbröt försöket och gick upp och satte oss i solen istället.

Bootiesarna som vi köpte i Dubai var jättebra när vi försökte bada. Alla vassa stenar slapp vi gå på.

Det var verkligen jättefint och lungt där vi satt.

Bryggan i närheten. Gick tyvärr inte att hoppa i här heller.

Sen tog vi oss en cider/öl och lite tilltugg.

Efter en stund kom det ett gäng med människor som visade sig vara jägare. Vi har ingen aning om vad dom höll på med men de knallade omkring i hagen med hagelbössor. Och de var kvar till långt efter mörker, då hörde vi 3 skott. Sen åkte dom. Knepigt, var det i alla fall...

Till middag blev det laxfilé, färskpotatis och hollandaisesås. Mycket gott!!! Vi tänkte köpa rökt fisk i fiskaffären i Hemse men dom hade inte öppet.

Sen blev det lite kortspel och sen gick vi till sängs efter en fartfylld dag.