torsdag 5 mars 2009

Kyckling och curryröra


Jag har länge haft en ide om att göra en kyckling och curryröra som man kan ha till tunnbröd eller baguetter. Något som är lätt att göra hemma. Jag brukar annars äta kycklingröra på bröd eller bakad potatis när man är ute eftersom kombinationen kyckling och curry är så himla gott.

Jag hade funderat länge på vad röran skulle innehålla och hur den skulle smaka. En kväll förra veckan såg jag till att testa min ide. Tyvärr hade vi inget bröd men vi hittade ett packet med tunnbröd i frysen som kanske legat LITE för länge eftersom det bara föll isär hela tiden. Men förutom det blev det väldigt smaskigt.

Jag skar kycklingen i munsbitar och stekte den kryddad med paprikapulver, cayennepeppar, chilikrydda, vitlökskrydda och salladskrydda. Jag ville att kycklingen skulle vara ganska stark. För att göra curry röran blandade jag ihop créme fraiche, en jättemängd med två olika currysorter, peppar och salt. Mängden curry har man i så mycket man själv vill men jag gillar när det är en stark curry smak - jag vill ha det som riktigt indisk curry. Jag skulle föreslå att man låter curryröran stå och dra ett tag innan man ska äta den så att curry smaken kommer fram men tänk på att currysmaken kommer att förstärkas en del.

Till kycklingen och curryn ville jag ha grönsaker också så vi stavade tomater, gurka, strimlade sallad och hackade rödlök. Man kan ju ha vad som helst till, det går ju att variera till oändlighet.

Rulla ihop allt i ett tunnbröd eller i en baguett. Avnjutes med något kallt att dricka, typ en öl eller vi drack en riktigt kall Cola Light.

Det var verkligen jättegott!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails